Rik Kraaij

Rik Kraaij ontving een Groene Duim voor hoe hij zich als vrijwillig coördinator van de natuurwerkgroep Zuiderpark mensen betrekt bij het versterken van de biodiversiteit.

Lees  hieronder het interview:

Wat is jouw rol binnen het project?
Initiatiefnemer en coördinator

In wat voor wijk ligt het project? Wat voor mensen zijn betrokken? Zijn er betaalde krachten betrokken?
Rotterdam-Zuid. Vrijwilligers, de meesten komen uit de wijken die aan het Zuiderpark grenzen. Er zijn geen betaalde krachten bij betrokken.

Wat was je drijfveer om met het project te starten?
De natuur ‘een stem’ geven richting beheerders van het Zuiderpark. Dat is later verschoven richting natuurbeheer (dus zelf aan de slag) en mensen bij elkaar brengen en samen lekker buiten bezig zijn.

Wat zijn de successen van het project?
We hebben in goede samenwerking met gemeentewerken stukken grond in het Zuiderpark ontwikkeld tot natuurgebied. Daar krioelt het nu van het leven. We vormen een gezellige groep met een vrij solide opkomst.

Zou je dingen anders gedaan hebben achteraf?
Nee, niet echt.

Heb je tips voor anderen die met zo’n project willen starten?
Niet het wiel zelf willen uitvinden – ik heb bij de start veel geleerd van de coördinator van de vrijwilligersgroep Kralingse Bos.