Gulsum Atici

Groene Woud is de wijk waar Moedercentrum De Ketting gelegen is. In 2012 is hier een moestuin gerealiseerd. Een groep vrouwen van verschillende nationaliteiten onderhouden de tuin en de opbrengst wordt gebruikt door deelnemers, buurbewoners, voor de kookclub of mensen die van de voedselbank afhankelijk zijn. Gezien het succes van de moestuin willen de betrokken vrijwilligers en organisaties meer moestuinen in de wijk aanleggen en daar ook andere doelgroepen bij betrekken bij het buurtproject.

Het was een echte verrassing, om de groene duim in ontvangst te mogen nemen!”

Achter Moedercentrum De Ketting in de wijk Groenewoud is in 2012 een moestuin gerealiseerd. Een groep vrouwen van verschillende nationaliteiten onderhouden de tuin en de opbrengst wordt gebruikt door deelnemers, buurtbewoners, voor de kinderkookclub of mensen die van de voedselbank afhankelijk zijn.

Gezien het succes van de moestuin willen de betrokken vrijwilligers en organisaties meer moestuinen in de wijk aanleggen en daar ook andere doelgroepen bij betrekken zoals mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt, schoolkinderen via schooltuinen en mobiele moestuinen die bijvoorbeeld bij het bejaardenhuis geplaatst kunnen worden. We spreken met Gulsum Atici.

Wat was de drijfveer om het project te starten?
De Turkse dames komen elke maandag middag samen in moedercentrum de ketting voor gezellig koffie of thee drinken, 1x per maand krijgen zij voorlichting van GGD of andere gezondheidsorganisaties. Het is leuker geworden nu ze met z’n alle in de moestuin werken.

Hoe is er contact met anderen gemaakt om te starten met de realisatie?
Gulsum is sinds 2006 actief en 4 jaar voorzitter van Ikincibahar. Dat betekent tweede lente in het Turks. In het Nederlands staat het voor Stichting Turkse ouderen. In Tilburg West staat een seniorenwoning, zij zijn niet alleen open voor die bewoners, maar voor heel Tilburg.

Heeft het lang geduurd vanaf de tijd dat het idee ontstond het project ook werkelijk gestart werd?

Het heeft niet lang geduurd. Gulsum is langs de deuren gegaan om haar idee om elke week bij elkaar te komen te vertellen. Als de ketting een week dicht is, vinden dat elkaar lang niet gezien hebben. Van mei tot oktober gaan de ouderen voor een langere tijd op vakantie. Dan bestaat de groep uit zo’n 15 personen. Als de ouderen terug zijn, dan bestaat de groep uit 22 personen.

Zou je iets anders gedaan hebben als je nu terug kijkt?
Gulsum werkt bij een design meubelfabriek, zij is o.a. actief bij de Alzheimer Stichting, zij zit in het bestuur van de Brabantse Ouderen Organisatie Groep (B.O.O.G.) Gulsum vindt alles nog leuk maar komt krap met haar tijd te zitten.

Heb je tips voor andere mensen die een groene buurt project willen starten?
Als Gulsum over een paar jaar niet meer actief kan zijn bij Ikincibahar, dan mag iemand anders haar plek overnemen. Maar ze gaat door totdat ze niet meer kan!
Gulsum houdt van regels, zo heb je houvast om te kunnen beslissen of iets wel of niet kan. Als je iets beloofd en ja zegt, dan moet je het ook nakomen. Dit werkt voor iedereen het prettigst. Als je iets niet na kan of wilt komen, kun je ook nee zeggen..

Wat is het succes van het project?
Iedereen kan goed met elkaar omgaan en ze hebben er plezier in om elke maandag bij elkaar te komen. De groep van Ikincibahar bestaat uit enthousiaste personen.

Heb je contact gehad met de gemeente, hoe verliep dit?
De projectleiders waar Ikincibahar mee samenwerken hebben contact met de gemeente, Gulsum zelf niet. Het contact verloopt goed.

Met een groene duim ben je een groene duim ambassadeur, een soort held, voel je jezelf zo?
Het was een echte verrassing dat zij naar voren werd geroepen om iets te mogen vertellen en de groene duim in ontvangst te mogen nemen. In eerste instantie dacht zij heb ik dit verdiend? Blijkbaar wel!

Hoe zou je het vinden om met andere personen met groene duimen in contact te staan?
Het lijkt Gulsum leuk om met anderen in contact te staan en ervaringen uit te wisselen.

Voor meer info
Email              gulsumatici@live.nl
Facebook       https://www.facebook.com/pages/Stichting-De-Ketting/113527315465009