Erwin Litsenburg

BergbOss ligt in de nieuwe wijk het Berghkwartier. Door de crisis is de geplande invulling niet voltooid en zijn een aantal percelen braak komen te liggen. De kleine nieuwbouwwijk in het hartje van Oss heeft weinig groen. Enkele buurtbewoners, waaronder Erwin Litsenburg, hebben daarom het initiatief genomen. In 2013 hebben zij samen met de buurtvereniging een speelveld gemaakt en er is een buurttuin opgestart.

Lees hieronder het interview met Erwin Litsenburg.

“Niet alles in een keer willen doen, stap voor stap beginnen!”

In de nieuwe wijk het Berghkwartier is door de crisis de geplande invulling niet voltooid en is er een aantal percelen braak komen liggen. De kleine nieuwbouwwijk in het hartje van Oss heeft weinig groen. Enkele buurtbewoners hebben daarom het initiatief genomen in 2013 om samen met de buurtvereniging een speelveld te maken en een buurttuin op te starten op een van de braakliggende percelen, Buurttuin BergbOss. Erwin van Litsenburg vertelt.

Wat was de drijfveer om het project te starten?
Op het braakliggend terrein in Oss zijn de komende tijd geen bouwplannen gepland. De buurt heeft gevraagd aan de eigenaar van de grond of ze hier op konden tuinieren en dat mocht. Zo kwam van het een het ander. Er zijn verschillende drijfveren die hun weg hebben gevonden zoals: dat mensen naar buiten kunnen, kinderen laten zien waar groente vandaan komt en biologisch tuinieren zijn daar een paar van. Er wordt niet gewerkt met gif en andere bestrijdingsmiddelen, er wordt geheel biologisch gewerkt in de buurttuin bergbOss.

Hoe is er contact met anderen gemaakt om te starten met de realisatie?De buurttuin BergbOss ligt in een nieuwbouwwijk wat nu 6 jaar oud is. Vanuit de nieuwbouwperiode was er al een buurtbelangenvereniging. Vanuit deze contacten is er een buurttuin opgericht. Er is een kerngroep ontstaan en er werken zo’n 20-30 gezinnen mee in de buurttuin.

Zou je iets anders gedaan hebben als je nu terug kijkt?
Als Erwin terug kijkt zou die niet veel anders aangepakt hebben. Alles is pragmatisch aangepakt, zonder geld in eerste instantie. Er is eerst gekeken wie er kon helpen, NatuurSuper heeft geholpen d.m.v. het vinden van funding en het opstarten van de tuin. De gemeente heeft een bijdrage gesubsidieerd en daar is de tuin mee begonnen.

Heb je tips voor andere mensen die een groene buurt project willen starten?
Begin niet alleen, 5 tot 10 mensen heb je wel nodig om een buurt project te starten volgens Erwin. Daarbij heb je ook 1 of 2 kartrekkers nodig. Het is VRIJWILLIGERSWERK. Er zelf achter aan gaan en niet van aannames van anderen uitgaan. Ook niet alles in 1 keer willen doen, maar stap voor stap.

Contact zoeken met andere buurtinitiatieven, de wijkraad en de gemeente zijn tips van Erwin. Veel gemeenten zijn bezig om openbare ruimtes terug te geven aan de burger. Grondeigenaren zijn best bereidt om mee te werken, deze kun je altijd benaderen. Je kunt veel vragen aan bedrijven en mensen. Minder naar het geld en meer naar de middelen grijpen, het hoeft niet altijd geld te kosten.

Wat is het succes van het project?
De kerngroep trekt het project, dat is erg belangrijk. Zorgen dat het in beweging blijft, nieuwe dingen doen en vooral bezig blijven, zijn belangrijke zaken om het project succesvol te maken.

Ontbrak er een ondersteuningsbehoefte ten tijde van de opstart van het project tot aan de realisatie?
We zijn met z’n alle verleerd om te tuinieren, er wordt meer ge-whats’apt tegenwoordig. Dus hoe je plant en waar je op moet letten, dat heeft continue aandacht nodig. Veel mensen weten niet hoe dit moet, waardoor er een drempel ontstaat. Vaak is er een verkeerde gedachte over de benodigd kennis en de hoeveelheid tijd die er in gestoken moet worden.

Met een groene duim ben je een groene duim ambassadeur, een soort held, voel je jezelf zo?
Erwin voelt zich geen held. In zijn algemeenheid voelt Erwin zich wel samen met de anderen een ambassadeur voor “buurttuinieren” in Oss.

Voor meer info
Website          www.bergboss.nl