BIJenpraat: Zeeuwse recreatieondernemers zetten zich in voor de wilde bij

In Nederland komen ruim 350 wilde bijensoorten voor. Helaas gaat het niet zo goed met de wilde bij. Ruim de helft van alle soorten is bedreigd. Daarom zetten ruim 20 Zeeuwse recreatieondernemers zich onder de naam BIJenpraat in voor een beter leefgebied voor de wilde bijen. Dat doen ze bijvoorbeeld door meer bloemrijke planten en struiken te zaaien. En door plekken te creëren waar de wilde bij haar eitjes kan leggen, zoals bijenhotels en kleine zandheuvels. Ook vertellen zij recreanten over het belang van deze kleine bestuivers. Op deze pagina vind je meer informatie over BIJenpraat en over wilde bijen.

Laat jouw tuin zoemen

Over BIJenpraat

21 Zeeuwse ondernemers doen mee aan BIJenpraat: een project van IVN Natuureducatie, Stichting Landschapsbeheer Zeeland, Imkersvereniging Walcheren en mogelijk gemaakt door gemeente Veere, Delta Energie en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
De ondernemers volgen in 2023 trainingen waarin ze praktische handvatten krijgen om de natuur en de biodiversiteit op hun terrein te vergroten. Met aansprekende educatiematerialen kunnen ze ook hun gasten meenemen in de wondere wereld van de wilde bij.

De deelnemende ondernemers:

21. Kulderzipke
10 natuurlessen op het schoolplein

Over Wilde bijen

In Nederland komen ruim 350 wilde bijensoorten voor. De meeste wilde bijen leven solitair, zij hebben dus geen groot volk zoals honingbijen en hommels. Zo’n 70 procent van de wilde bijen nestelt onder de grond. De rest legt eitjes in bijvoorbeeld insectengangen in dode bomen, holle stengels, lege slakkenhuisjes of bijenhotels. Solitaire wilde bijen vliegen maar 150 tot 500 meter, het is dus belangrijk dat hun voedsel (bloemen) en nestgelegenheid bij elkaar in de buurt liggen.

De helft van de bijensoorten is bedreigd. Ze lijden enorm onder bestrijdingsmiddelen, verstedelijking en ons groenbeheer. Bijen worden niet blij van een strak, groen gazonnetje. Ze hebben juist wat rommelhoekjes nodig. De bedreiging van de wilde bijen heeft gevolgen voor ons als mens. Zo’n tachtig procent van ons groenten, fruit en andere eetbare gewassen is namelijk afhankelijk van bijen. Meer weten over de wilde bij? Download dan het Bijengidsje of de zoekkaart wilde bijen.

Deutsch: Wildbienen

In den Niederlanden gibt es mehr als 350 Wildbienenarten. Leider geht es der Wildbiene nicht gut. Mehr als die Hälfte aller Arten sind gefährdet. Deshalb engagieren sich mehr als 20 Freizeitunternehmen in Zeeland unter dem Namen Bienengespräche für einen besseren Lebensraum für Wildbienen. Sie tun dies zum Beispiel: indem sie viele Blüh- Pflanzen und Sträucher sähen und damit einen Wildacker anlegen. Dadurch entstehen neue Orte um Eier legen zu können. Sie hängen auch Bienenhotels auf oder bauen Sandariums. Etwa 70 Prozent der Wildbienen nisten im Boden. Der Rest nistet in alten Käferbohrlöcher in abgestorbenen Ästen und Bäumen, hohle Pflanzenstängel, Mauerritzen leeren Schneckenhäusern oder können die so genannten ”Wildbienenhotels” nutzen.

Wussten Sie, dass…
… die Hummel auch zu den Wildbienen gehört? Durch ihren Dicken Pelz sind sie an Kältere Bedingungen angepasst. Deshalb kann man Hummeln auch schon als erstes im Frühling und an verregneten Tagen fliegen sehen.

… der Flugradius von Wildbienen nur 150 bis 300 m beträgt? Daher sind sie auf standorttreue Blühpflanzen in der Nähe angewiesen.

… die meisten Bienenarten alleine Leben? Es sind Bienen ohne Hofstaat (solitär lebenden Biene). Nur Hummeln leben in Sozialverbänden und bilden Gemeinschaften.

… Wildbienen zwar einen Stachel haben, aber dennoch die Gefahr eines Stiches praktisch nicht gegeben ist? Denn mit einem Stich riskieren die Wildbienen nicht nur ihr eigenes Leben, sondern auch das ihrer Brut. Nur wenn die Biene massiv bedrängt wird, geht sie das Risiko des Stiches ein.

Möchten Sie mehr über Wildbienen erfahren? Dann werfen Sie einen Blick auf: https://www.wildbiene.org/wildbienen/ und https://www.deutschland-summt.de/

Meer informatie

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met Anna Laming: a.laming@ivn.nl