Klimaat en duurzaamheid
Groningse scholieren ontwerpen groenere én leukere schoolpleinen
Ongeveer 150 leerlingen presenteerden hun maquettes voor het IVN-project ‘Groen Schoolplein’ in het H.N. Werkman Stadslyceum op vrijdag 8 november. De eersteklassers kregen de opdracht hun eigen voormalige basisschoolplein duurzamer, groener en klimaatadaptief te maken. Het doel van deze opdracht is om jongeren te betrekken bij hun eigen leefomgeving en ze ervan bewust te maken dat er oplossingen mogelijk zijn voor de bedreigingen van de klimaatcrisis. Aan de hand van de presentaties beoordeelde de 32-koppige jury hoe goed dit gelukt is.
Gedegen onderzoek
Nena, Sarah en Marte zitten bij hun kleurrijke maquette. Hun ontwerp komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar is gebaseerd op gedegen onderzoek: “Voor onderzoek zijn we naar onze oude school geweest en hebben we de directrice geïnterviewd. Zij had een aantal wensen en eisen en die hebben we meegenomen.”
Ook leerlingen van de basisschool werden bevraagd, zodat er een fijn plein voor iedereen wordt ontworpen, van peuters tot bovenbouwers. Bomen, speeltoestellen en een klimbult zijn toegevoegd aan de maquette, maar de belangrijkste toevoeging is toch wel het grind, vinden de meiden. Daardoor kan het water beter weg bij zware regenval. “En de schaal is 1:100”, voegt Sarah toe.
Samenwerken en zonnepanelen
De overeenkomst tussen de maquettes is het vele groen, maar voetbalveldjes en schommels zijn eveneens een populaire keuze. Naast bomen passeren ook kleurrijke bloemen, groene, schaduwrijke tunnels en kassen de revue. “Bomen en groen zijn belangrijk om CO2 op te nemen”, vertellen Ben, Dies en Julius. Ze hebben ook zonnepanelen toegevoegd aan hun plein om groene energie op te wekken.
“De samenwerking ging heel erg goed”, zeggen de jongens. “We hadden een beetje tijd-stress omdat we de schaal niet gelijk goed hadden. Maar dat hebben we samen opgelost.”

Anti-eenzaamheidsbankje
De slimme oplossingen en innovaties zijn niet alleen beperkt tot klimaatadaptatie. Roos, Norah en Jonna vinden het belangrijkste aan hun maquette de toevoeging van een speciaal bankje. “Hier kun je gaan zitten als je je eenzaam voelt, dan komen er anderen bij je zitten om te vragen of je mee wilt spelen.”
Zelf hebben de meiden ook vriendschappen overgehouden aan de opdracht: “We hebben echt een sterkere band gekregen door hier samen aan te werken”, zeggen ze met een glimlach.
‘Leerlingen denken vanuit kansen’
Achteraf is de jury – bestaande uit experts op het gebied van klimaatadaptatie – vol lof. Ze zijn onder de indruk van de creativiteit van de leerlingen. “Het hield me wel echt een spiegel voor”, zegt jurylid Patrick van de Landschapswerkplaats. “Je denkt vanuit je werk vaak vanuit risico’s, maar de leerlingen denken vooral vanuit mogelijkheden en kansen.”
Ook Kees Siderius van IVN is onder de indruk: “Voor IVN is dit project helemaal geslaagd,” zegt hij trots. “Ons doel is om jong en oud
bewuster te maken van hun leefomgeving. En als ik zie hoe de leerlingen hier over hun ontwerpen vertellen, dan weet ik dat dat gelukt is!”