Groep mensen zit buiten in een cirkel op banken met kleurrijke mozaïektegels, omringd door bomen. Biodiversiteit

Wethouder Bloem vraagt aandacht voor Buitenlesdag

Gelderland 9 april 2025

Wethouder Bloem was aanwezig bij de Vrijeschool de Berkel voor de tiende Nationale Buitenlesdag. Bijna 3000 scholen en opvangcentra meldden zich dit jaar landelijk aan voor deze dag, waarvan 335 in de provincie Gelderland. Daar deden zo’n 22.000 Gelderse kinderen mee! De dag staat dit jaar in het teken van de Natuurbende. ‘Vandaag geven we les in de buitenlucht!’

De Natuurbende

Dit jaar trommelde IVN Natuureducatie de kinderen op om zélf in actie te komen voor de natuur en een eigen Natuurbende te vormen. Het thema is geïnspireerd op het spannende kinderboek Het geheim van de natuurbende van Marjolein van der Gaag. Met behulp van het lesmateriaal vormden de kinderen hun eigen Natuurbende en ontdekten ze wat zij kunnen betekenen voor de natuur dichtbij.

Tijdens het openingsmoment ging Bloem in gesprek met leerlingen over het belang van natuur(lessen) op school op basis van het thema de Natuurbende. Het fragment Tegels en Stenen uit Het geheim van de natuurbende gebruikte hij hierbij als basis. Ook maakten de kinderen samen met de wethouder en IVN Gelderland zaadbommen, die ze later kunnen verspreiden op het plein of in hun eigen achtertuin.

‘Vanuit de gemeente willen we Zutphen leefbaar houden voor onze kinderen en kleinkinderen,’ vertelt Bloem. ‘Tijdens deze Buitenlesdag leren kinderen op een speelse manier de natuur te waarderen. Dit is een mooi voorbeeld van een groen schoolplein, we hopen dat op nog meer plekken in Zutphen te realiseren.’

Buitenles

Om aandacht te geven aan de natuur die er al is op het plein, gingen de leerlingen aan botanisch stoepkrijten. ‘We hebben heel veel paardenbloemen gevonden’ vertelt een leerling enthousiast. ‘Ik zou dit wel vaker willen, veel leuker dan uit een boek!’

Projectleider Nannyke Hoek – van As: ‘Het primair onderwijs is dé plek waar kinderen kunnen ontdekken dat zij deel uitmaken van de natuur. Buiten leren verbindt kinderen, met de natuur en met elkaar. Een buitenles is niet alleen leuk maar heeft ook diverse positieve invloeden. Wanneer kinderen op jonge leeftijd veel in aanraking komen met de natuur heeft dat invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Je kunt je beter concentreren, omgaan met kritiek, meer leren en je wordt er creatiever van.’

Vrijeschool de Berkel zet al vaker de natuur in voor hun lessen en ziet de positieve effecten ervan. Leerkracht Irene Bouman: ‘De kinderen kunnen hun energie kwijt, en krijgen er tegelijkertijd weer andere energie voor terug in de klas. Tijdens de buitenles Botanisch stoepkrijten zijn de kinderen weer met andere ogen naar hun eigen leefomgeving gaan kijken en waarderen ze het weer meer.’

Positieve trend

Recent onderzoek door DUO in opdracht van IVN onder 1600 leerkrachten laat zien dat het aantal buitenlessen in tien jaar tijd aardig gestegen is. Gaven leraren in 2016 gemiddeld 14 keer per jaar buitenles, het afgelopen jaar was dit gemiddeld 20 keer. Als belangrijkste redenen voor het geven van buitenles noemen ze dat kinderen meer bewegen, het voor een fijne afwisseling zorgt, de buitenlucht gezond is en kinderen meer spelenderwijs leren.

Opvallend is dat buitenles vooral een vlucht heeft genomen als het gaat om vakken als rekenen en taal. Gaf tien jaar geleden slechts 36 procent van de meesters of juffen rekenles buiten, inmiddels is dat maar liefst 77 procent. Taal wordt door 65 procent van de leerkrachten weleens buiten gegeven, terwijl dit in 2016 nog slechts 14 procent was.

Ontdek meer over

Deel deze pagina