Gelderland
Gezondheid
donderdag08dec2022

Waarom wandelen zo gezond is

Het is heerlijk om te wandelen in de kerstvakantie. Een hele goede manier om bij te komen aan het einde van het jaar! Het maken van een wandeling is een fijne manier om te reflecteren op het afgelopen jaar. En bovendien heeft het nog een heleboel gezondheidsvoordelen! Heb je even wat extra motivatie nodig om naar buiten te gaan?  Lees hier over de gezondheidsvoordelen en eenvoudige inspiratietips om aan de wandel te gaan!

Waarom is wandelen belangrijk?

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de effecten van de natuur op onze gezondheid. Er worden zóveel positieve effecten gevonden en er komt steeds meer bewijs bij: groen doet ons goed!

  • De natuur kalmeert ons
  • De natuur nodigt uit tot bewegen
  • In de natuur raken we meer verbonden met elkaar
     

Hoe werkt dat dan?

We vragen expert Ivon Hensen (wandelcoach van coach-iv) waarom wandelen zo goed voor je is: Tijdens het wandelen ben je in beweging en dat heeft een positief effect heeft op het brein. Dit wordt nog eens versterkt als je wandelt in de natuur. Je gebruikt verschillende zintuigen waardoor het makkelijker is om uit je hoofd te komen en te genieten van het moment.

Stress kan er voor zorgen dat onze hersenen minder goed functioneren. Een natuurlijke omgeving helpt je hersenen te ontspannen en zo te herstellen van stress. Door een wandeling te maken, maar ook door naar bomen, vallende blaadjes of een kleurrijke bloem te kijken.

Het ontspannen in de natuur heeft veel voordelen: Je kan je beter concentreren, plannen, problemen oplossen en je wordt creatiever. Doordat je kalmeert krijgt je humeur een boost en kan je moeilijke uitdagingen beter aan, waardoor de kans op neerslachtigheid kleiner wordt.

Voor deze positieve effecten hoef je niet constant buiten te zijn. Al met een korte wandeling en zelfs het hebben van een uitzicht op een groene omgeving kan jouw gezondheid verbeteren. Zelfs het kijken naar natuurfoto’s werkt stres verlagend! Natuurgeluiden werken ook. Ze worden niet voor niets vaak gebruikt bij meditatie- en ontspanningsoefeningen.

wandelen gezond

Zelf aan de wandel?

We snappen dat het in de winter wat lastiger kan zijn om naar buiten te gaan. Met deze stappen wordt het al een stuk makkelijker en leuker!

  • Bekijk je eigen omgeving eens op Google maps. Zijn er stukjes die je nog niet kent, maar wel eens wilt ontdekken? Ga op zoek naar een fijn groen stuk bij jou in de buurt. Bijvoorbeeld een park of langs het water. Voelt dit anders dan wanneer je een wandeling door een bebouwde omgeving maakt? Welke verschillen merk je?
     
  • Samen naar buiten is leuker. Neem een vriend, vriendin, partner en/of kinderen mee op pad. Of ga mee met een IVN gids! Het hele jaar door organiseren deze natuurkenners excursies in natuurgebieden en parken door heel Gelderland. Ontdek het huidige aanbod via de activiteitenpagina.
     
  • Luister de IVN podcast en loop onder begeleiding. De podcast is opgenomen voor de herfst, maar ook in andere seizoenen kun je ervan genieten.
     
  • Mooie wandelroutes voor alle niveaus vindt je IVN Routes App. Loop bijvoorbeeld eens deze routes: De Groene longen van Arnhem een city hike door zeven historische parken. Ontdek het heuvelachtige Landgoed De Reeënberg bij Loenen. Of maak een rondje om de Lochemse Berg.