Man fietst met twee kinderen in een bakfiets op een pad door een natuurlijke omgeving. Landschap

Uit de praktijk: Natuurinclusief ondernemen bij Veluwe Actief – Nijmegen Actief

Gelderland 17 februari 2025

Bedrijf: Veluwe Actief – Nijmegen Actief
Wie: Peter, Marjolein en Hugo Oversteegen
Waar: Posbank (Rheden) – Arnhem – Eerbeek – Nijmegen
Type bedrijf: Fiets-/scooterverhuur en organisatie van activiteiten
Doelgroep: Gezinnen en groepen
Klanten: +/- 15.000 items per jaar

Activiteiten met natuurbeleving

Peter Oversteegen groeide op in Dieren aan de Veluwezoom en wordt al snel door zijn vader gestimuleerd het bos in te gaan. “Zo is mijn passie voor de natuur ontstaan,” vertelt Peter. In 1987 start hij zijn eigen familiebedrijf, het huidige Veluwe Actief-Oversteegen, in Laag Soeren. Na enkele jaren verhuist het bedrijf naar de Posbank bij Rheden, waar tot op heden het ‘hoofdkantoor’ is gevestigd. Later zijn daar nog de locaties in Arnhem, Eerbeek en Nijmegen bijgekomen.

Om hun klanten de natuur te laten beleven, hebben Peter en zijn vrouw Marjolein allerlei activiteiten voor groepen en gezinnen ontwikkeld zoals: tochten met een gids, GPS wandelingen, puzzeltochten, landgoedspelen bij kastelen, teambuilding in de natuur, fietstochten, klootschieten etc. Voor Peter en Marjolein was 2024 een bijzonder jaar omdat vanaf 2025 de verantwoordelijkheid voor het bedrijf bij hun zoon Hugo komt te liggen.

Samenwerken met de natuur

De ondernemersvisie van het bedrijf is gebaseerd op passie voor de natuur: “houden we de natuur niet in stand, dan is er voor ons bedrijf ook geen toekomst. Mens en natuur hebben elkaar nodig! En dat beseffen wij als ondernemers maar al te goed. Dat geldt ook voor de terreineigenaren en onze verhuurpartners”, vertelt Peter.

Op een gegeven moment realiseerden we dat het toerisme en de recreatie op de Posbank een te zware belasting voor de lokale natuur werd,” – zo gaat Peter verder – “je moet het beheer(s)baar houden. Er zijn nu eenmaal dingen die wel en niet kunnen.” Het bedrijf besloot om de activiteiten over een groter gebied te (ver)spreiden, onder meer door vestigingen op andere locaties te openen. “Spreiding is ook goed voor de bezoekers zelf. Je geniet meer van de natuur wanneer het niet te druk is en het loont wanneer je zelf stil bent!” aldus Peter.

Het bedrijf wil ook rekening houden met kwetsbare gebieden, door te kijken naar de tijden en seizoenen: “Zo letten wij op de groepsgrootte en splitsen een groep eventueel op om verstoring van de fauna te beperken. Verder hebben we onze openingstijden aangepast aan de natuur. We zijn nooit na zonsondergang actief in het gebied. Huurders van fietsen of scooters moeten voor zonsondergang weer terug zijn. Dat geeft de natuur de ruimte.”

Balans tussen mens en natuur

Het blijft zoeken naar een balans tussen natuur en ondernemen. Hoe ver moet je gaan in het creëren van rust in de natuur? “Wij staan achter het autovrij maken van de Posbank. Het is belangrijk voor het in stand houden van de natuur die we daar nog hebben. Maar geen mensen meer op de Posbank of Veluwezoom zou voor de natuur misschien een zegen zijn, voor de mens en voor ons bedrijf is dat natuurlijk nadelig. Mensen hebben natuur ook nodig, het is gezond en geeft inspiratie. Laten we iedereen gunnen om de natuur in te gaan binnen de regels die er gelden. Of dat nou wandelend is of op de fiets, mountainbike, de e-scooter of te paard. Ook gaat een deel van onze omzet en daarmee dus een bijdrage van iedere bezoeker naar de natuur en met name naar de grondeigenaren. Wij snappen dat de natuur ook geld kost!”

Wees bewust van waar je bent!

Peter werkte mee aan het ontwikkelen van de IVN-training ‘Gastvrij in het Landschap’. Zijn medewerkers hebben deze cursus ook gevolgd. “Daar hebben we veel bijgeleerd over onze omgeving en hoe we de natuur in stand kunnen houden.” Deze kennis dragen zij weer over op hun klanten. “We vragen elke klant of zij lid zijn van een natuurorganisatie. Zo krijgen we inzicht in het kennisniveau van onze klanten. Dat is namelijk best verschillend. Iemand die geen lid is van een natuurorganisatie, informeren we uitgebreid over de omgeving waarbij we ook goed ingaan op de beperkingen en de regels.” De klanten krijgen dus niet zomaar een fiets of scooter mee voordat ze het bos ingaan. “Het is verrassend hoe eenvoudig er soms gedacht wordt over een kampvuurtje of honden los laten lopen. Om maar niet te spreken over zwerfvuil! We zien helaas toch nog vaak ongewenst gedrag.” Peter wil zijn klanten juist enthousiast maken voor de natuur: “Wees bewust van waar je bent. Recreëren in de natuur is fantastisch, maar ontzie en bescherm de natuur ook.”

Tips voor ondernemen met de natuur

Peter sluit af met een aantal tips voor andere recreatiebedrijven. “Waar zit jouw bedrijf en waarom komen de klanten naar jouw omgeving? Bedenk wat de natuur voor jouw klant doet. Zorg ervoor dat de natuur mooi blijft en doe daarvoor soms een stapje terug. Uiteindelijk verdien je dat ook weer terug.”

 

Foto’s: Peter Oversteegen
Interview/tekst: Ben Brussen

Ontdek meer over

Deel deze pagina