Leerlingen van Basisschool de Vuurvogel planten Tiny Forest

Gelderland 9 november 2022

Leerlingen van  Basisschool de Vuurvogel hebben vandaag samen een Tiny Forest aangeplant op hun schoolplein. Wethouder Arnold Versteeg was daarbij aanwezig om de feestelijke plantdag te openen en onthulde ook de naam, die door leerlingen zelf is bedacht: Het magische Vuurvogelbos. Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Het magische Vuurvogelbos is het derde Tiny Forest in gemeente Ede.

Afgelopen weken werd de grond al gereed gemaakt voor het Tiny Forest. Het leukste werk, het planten van de bomen, mochten de leerlingen vandaag zelf doen. Alle klassen planten mee, van de kleuters tot groep 8.

“Dit wordt een prachtige plek voor allerlei dieren, hartstikke belangrijk! Weten jullie waarom?” vroeg Wethouder Arnold Versteeg tijdens de opening. De leerlingen reageerden enthousiast: een Tiny Forest is volgens hen belangrijk voor insecten, dieren, schaduw, koelte, biodiversiteit en gewoon omdat het mooi is. Samen met leerlingen Eva-Lynn en Feline heeft de wethouder vanochtend de eerste boom geplant en daarmee het startsein gegeven voor de plantdag.

In kleine groepjes zijn de leerlingen daarna aan de slag gegaan met het planten van verschillende soorten: honderden boompjes en struiken zijn in de aarde gezet. Tijdens de aanleg spatte hun enthousiasme en betrokkenheid er vanaf. “We hebben van alles geplant; wilde peer, zwarte bes, vlierbes”, aldus Onne uit groep 7.

tiny forest ede tiny forest ede

Tiny Forest: minibos ter grootte van een tennisbaan

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Een Tiny Forest is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur. Buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek in de wijk. Het bos zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval.

Door verstedelijking, digitalisering en ons drukke bestaan is de kloof tussen mens en natuur groter dan ooit. IVN werkt aan een wereld waarin contact tussen mens en natuur vanzelfsprekend is. Een Tiny Forest is bij uitstek geschikt om mens en natuur te verbinden. IVN Gelderland wil dat elke buurt zijn eigen minibos krijgt, zo komt de natuur in steden steeds dichterbij. Deze plantdag werd georganiseerd door IVN Gelderland i.s.m. Basisschool de Vuurvogel, gemeente Ede, Eijkelboom.