Buitenles
Na het openingsmoment was het tijd voor de buitenles de Natuurbende. IVN begeleide deze les, waarbij de kinderen als echte natuurbende onderzoek deden op het schoolplein. Ze brachten het plein in kaart: op welke plekken van het plein is al veel natuur en op welke nog niet? En wat zijn de voorwaarden om meer natuur op het plein aan te trekken?
‘We hebben buiten les gekregen,’ vertelt een leerling enthousiast. ‘Ik zou dit wel vaker willen, veel leuker dan uit een boek!’
Projectleider Inge Beukema: ‘Het primair onderwijs is dé plek waar kinderen kunnen ontdekken dat zij deel uitmaken van de natuur. Buiten leren verbindt kinderen, met de natuur en met elkaar. Een buitenles is niet alleen leuk maar heeft ook diverse positieve invloeden. Wanneer kinderen op jonge leeftijd veel in aanraking komen met de natuur heeft dat invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Je kunt je beter concentreren, omgaan met kritiek, meer leren en je wordt er creatiever van.’
De Johannes Calvijnschool zet al vaker de natuur in voor hun lessen en ziet de positieve effecten ervan. Directeur Sjoerd Post: ‘De kinderen kunnen hun energie kwijt, en krijgen er tegelijkertijd weer andere energie voor terug in de klas. We merken ook dat leerlingen met buitenles meer onthouden dan wanneer ze stilzitten.’