Buitenlesdag Biodiversiteit

Wethouder Foppen opent 10e Buitenlesdag op Urk

Flevoland 7 april 2025

Op 8 april is de 10e editie van de Nationale Buitenlesdag! In heel het land meldden bijna 3000 scholen zich voor deze dag aan. Vandaag opende wethouder Foppen de dag, die in het teken staat van de Natuurbende, alvast een dagje eerder bij de Johannes Calvijnschool te Urk. Zo’n 200.000 kinderen, waarvan 5650 in Flevoland, vieren op 8 april het jubileum. 

De Natuurbende

Dit jaar trommelde IVN Natuureducatie de kinderen op om zélf in actie te komen voor de natuur en een eigen Natuurbende te vormen. Het thema is geïnspireerd op het spannende kinderboek Het geheim van de natuurbende van Marjolein van der Gaag. Met behulp van het lesmateriaal vormden de kinderen hun eigen Natuurbende en ontdekten ze wat zij kunnen betekenen voor de natuur dichtbij.

Tijdens het openingsmoment ging Foppen in gesprek met leerlingen over het belang van natuur(lessen) op school op basis van het thema de Natuurbende. Het fragment Tegels en Stenen uit Het geheim van de natuurbende gebruikte hij hierbij als basis. Ook maakten de kinderen samen met de wethouder en IVN Flevoland zaadbommen, die ze later kunnen verspreiden op het plein of in hun eigen achtertuin.

‘Vanuit de gemeente willen we Urk leefbaar houden voor onze kinderen en kleinkinderen,’ vertelt Foppen. ‘Dit doen we vanuit de traditie van rentmeesterschap: het is onze taak om de aarde en alles daarop te beschermen. Tijdens deze Buitenlesdag leren kinderen op een speelse manier de natuur te waarderen. De natuur geeft ons veel, daar mag van genoten worden. Goed voor de natuur zorgen hoort daarbij’.

Groepsactiviteit in een tuin met kinderen en een volwassen man bezig met planten van zaailingen.

Buitenles

Na het openingsmoment was het tijd voor de buitenles de Natuurbende. IVN begeleide deze les, waarbij de kinderen als echte natuurbende onderzoek deden op het schoolplein. Ze brachten het plein in kaart: op welke plekken van het plein is al veel natuur en op welke nog niet? En wat zijn de voorwaarden om meer natuur op het plein aan te trekken?

‘We hebben buiten les gekregen,’ vertelt een leerling enthousiast. ‘Ik zou dit wel vaker willen, veel leuker dan uit een boek!’

Projectleider Inge Beukema: ‘Het primair onderwijs is dé plek waar kinderen kunnen ontdekken dat zij deel uitmaken van de natuur. Buiten leren verbindt kinderen, met de natuur en met elkaar. Een buitenles is niet alleen leuk maar heeft ook diverse positieve invloeden. Wanneer kinderen op jonge leeftijd veel in aanraking komen met de natuur heeft dat invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Je kunt je beter concentreren, omgaan met kritiek, meer leren en je wordt er creatiever van.’

De Johannes Calvijnschool zet al vaker de natuur in voor hun lessen en ziet de positieve effecten ervan. Directeur Sjoerd Post: ‘De kinderen kunnen hun energie kwijt, en krijgen er tegelijkertijd weer andere energie voor terug in de klas. We merken ook dat leerlingen met buitenles meer onthouden dan wanneer ze stilzitten.’

Meisje met modderige handen glimlacht op grasveld onder blauwe lucht, met groep mensen op de achtergrond.

Positieve trend

Recent onderzoek door DUO in opdracht van IVN onder 1600 leerkrachten laat zien dat het aantal buitenlessen in tien jaar tijd aardig gestegen is. Gaven leraren in 2016 gemiddeld 14 keer per jaar buitenles, het afgelopen jaar was dit gemiddeld 20 keer. Als belangrijkste redenen voor het geven van buitenles noemen ze dat kinderen meer bewegen, het voor een fijne afwisseling zorgt, de buitenlucht gezond is en kinderen meer spelenderwijs leren.

Opvallend is dat buitenles vooral een vlucht heeft genomen als het gaat om vakken als rekenen en taal. Gaf tien jaar geleden slechts 36 procent van de meesters of juffen rekenles buiten, inmiddels is dat maar liefst 77 procent. Taal wordt door 65 procent van de leerkrachten weleens buiten gegeven, terwijl dit in 2016 nog slechts 14 procent was.

Buitenlesdag

Ontdek meer over

Deel deze pagina