Groep fietsers op een plattelandsweg omringd door bomen en velden onder bewolkte lucht.

Waar komt ons eten vandaan?

Flevoland 8 juli 2025

Aardappelen, uien, witlof en andere groenten: worden die in de supermarkt gemaakt? Zeker niet. Ze worden met zorg en aandacht geteeld door boeren. Het kost tijd, kennis en energie om gewassen te zaaien, te laten groeien en te oogsten. Toch weten veel kinderen niet waar hun voedsel vandaan komt. Om daar verandering in te brengen is het project Akkerbouw Avonturen gestart. Het doel van het project is het ontwikkelen van een professionele lesmodule voor het bezoek van een klas bij de akkerbouwer. Het project is een samenwerking van Boerderijeducatie Nederland, Smaaklessen, BO Akkerbouw, Aeres, IVN Flevoland en Kom bij de Boer. Tijdens het bezoek maken leerlingen op een actieve manier kennis met het boerenleven.

Een kijkje op het akkerbedrijf van Jan

Akkerbouwer Jan Leijten uit Tollebeek deed mee aan de pilot van het programma. Samen met zijn ouders runt hij een biologisch akkerbouwbedrijf, met witlof als hoofdteelt. In 2024 opende het bedrijf al de deuren tijdens de Boerderijenroute van de Noordoostpolder. “Mensen vonden het zó leuk om langs te komen,” vertelt Jan. “De meesten wisten niet hoe witlof groeit.”

Die ervaring smaakte naar meer. “We merkten dat hoe ouder kinderen worden, hoe meer ze denken dat eten uit een fabriek komt. Alsof boeren niet meer nodig zijn. Maar dat beeld klopt niet. Daarom stellen we ons bedrijf open voor schoolklassen.”

Man in blauwe trui staat op een akker met bewolkte lucht, omringd door gereedschap en landbouwgrond.

Leren op de akker

Vanuit het project Akkerbouw Avonturen kreeg Jan lesmateriaal aangereikt. Hoewel het vooral gericht was op andere gewassen dan witlof, kon hij de opdrachten eenvoudig aanpassen. “De grootste uitdaging was het afstemmen op het juiste niveau,” vertelt hij. “Er zit een groot verschil tussen groep 3/4 en groep 7/8. Gelukkig kon mijn zus, die juf is, me daarbij helpen.”

Jan bereidde zes opdrachten voor die de leerlingen verschillende aspecten van het bedrijf lieten ontdekken. Zo kregen ze een rondleiding door de witlofschuur, mochten ze witlof aanraken en zelfs een kijkje nemen in de vriescel. “Zo groeit een witlof,” legt Jan uit. Daarnaast kregen de kinderen een rekenopdracht en leerden ze over de groeicyclus van zaadje tot gewas.

Akkerbouw Avonturen les op de akker bij boer jan

Op de trekker en in de grond

Het hoogtepunt voor veel kinderen? Het beklimmen van de trekker met aanhanger. “Vanuit de cabine telden ze het aantal pionnen dat ze zagen. Daarna deden ze dat nog eens vanaf de grond. Dan bleken het er ineens veel meer te zijn. Zo leerden ze hoe beperkt het zicht is vanuit een grote machine – en waarom je altijd afstand moet houden.”

Maar er gebeurde meer. De kinderen leerden ook over vruchtwisseling: “We telen bijvoorbeeld uien, maar niet elk jaar op hetzelfde stuk land. Door af te wisselen met wortelen voorkomen we ziektes op een natuurlijke manier.”

Ook onkruidbestrijding kwam aan bod. “Omdat we biologisch werken, gebruiken we geen bestrijdingsmiddelen. Dus hoe houd je dan de grond gezond? Dat mochten de kinderen zelf ontdekken door in de aarde te graven en te onderzoeken wat ze tegenkwamen.”

Kinderen luisteren aandachtig naar uitleg bij een grote rode tractor op een buitenlocatie.

Boerderijbezoek: leerzaam én leuk

Aan het eind van de middag werd de opgedane kennis getest met een quiz. De meeste kinderen wisten de antwoorden goed te geven. Jan is enthousiast over het effect van het programma: “Ze leren niet alleen waar hun eten vandaan komt, maar ook dat boer zijn veel meer is dan gewassen telen. Je bent ondernemer, milieukundige, planner en nog veel meer.”

Zijn advies aan scholen die twijfelen? “Kom langs! Het is leerzaam, leuk en kinderen krijgen een ervaring die ze niet snel vergeten.” Kijk voor alle boeren en tuinders die meedoen op de website van Boerderij Educatie Nederland  of bekijk onze NDE-gids.

Ontdek meer over

Deel deze pagina