Flevoland
(Moes)tuinen
woensdag24nov2021

Hoe maak je je tuin groener en eetbaar?

Groen maakt jou en je omgeving gezonder en gelukkiger. Na het lezen van dit artikel heb je genoeg tips om aan de slag te gaan met het groener en eetbaar maken van je tuin of balkon. Het zijn tips waar je dit najaar al mee aan de slag kunt zodat je dit voorjaar al kunt genieten van een groene bloeiende tuin.

Tip 1: Kies voor eetbare bomen en struiken

Heb je een zonnige tuin? Het najaar is het ideale moment om zacht fruit te planten. Denk aan aardbeien, bessenstruiken, bramenstruiken en frambozenstruiken. Heb je niet zoveel ruimte? Er zijn ook compacte soorten die in potten passen. Ook leuk: fruitbomen. Deze zijn er ook in kleine varianten. Denk aan een appel, peer, pruim, kers, nectarine, abrikoos of amandelboompje.

Tip 2: Kruiden

Heb je zin om deze winter iets te kweken, ga aan de slag met kruiden! Veel kruiden zijn niet moeilijk en kunnen prima in de vensterbank. Heb je veel zon? Kies voor dille, koriander, salie of tijm. Heb je iets minder zon, kies dan bijvoorbeeld voor bieslook, peterselie, tuinkers, munt of citroengras.

Tip 3: Kweek je groenten opnieuw

Zelf zijn we heel enthousiast over het opnieuw kweken van groenten. Maak bijvoorbeeld een pompoensoep met paprika en rode peper en ga aan de slag met de zaadjes van de paprika, rode peper en pompoen. Deze kun je eenvoudig opnieuw laten uitgroeien tot een nieuwe plant!

Regrowing

Bekijk hier de regrowing-tips en ga aan de slag:

Bekijk alle tips

Tip 4: Eettuintje in Almere

Woon je in Almere? Houd dan onze website en social media in de gaten voor de Eettuintjes. In het voorjaar geven we weer samen met Gemeente Almere pakketten weg voor een eetbare tuin. De eerste 175m2 eetbare tuin zijn afgelopen weekend opgehaald bij de StadsBomerij. In de pakketten vind je bijvoorbeeld eetbare bloemen, groenten, kruiden en fruitbomen of struiken.

Tip 5: e-learning een levende tuin

We gaan vooral in het voorjaar de tuin in, maar wist je dat de herfst het ideale plantseizoen is? Zo is het weer natter (en dus gunstig voor jonge plantjes) en de bodem nog warm. Een bloeiende lente… plant je in de herfst. Wil je aan de slag in de tuin, maar weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen? We hebben een oplossing. Samen met duurzaam tuinontwerper Anne Wieggers hebben we de e-learning ‘Een levende tuin’ ontwikkeld.

Ga naar de e-learning

Groen maakt gelukkig

Groen is leuk en lekker en ook goed voor vogels, vlinder, bijen en andere nuttige dieren en insecten. Ga met de tips aan de slag en maak je tuin groener, eetbaar en een fijne plek voor vogels, vlinders, bijen en andere insecten en dieren!