Groep mensen poseert voor een groot scherm met de tekst "IVN Hackathon: Klimaat adaptieve waterberging". Klimaat en duurzaamheid

Hackathon daagt Porteum-leerlingen uit: hoe vangen we het water van morgen op?

Flevoland 3 juli 2025

Op 30 juni en 1 juli 2025 streden leerlingen van het Porteum om het beste idee voor waterberging in tijden van klimaatverandering. Tijdens de tweedaagse hackathon, georganiseerd door IVN Flevoland, werden de jongeren in contact gebracht met dit hedendaagse vraagstuk. Aan het einde van de hackathon presenteerden de leerlingen hun plannen aan de jury, bestaande uit o.a. gedeputeerde Harold Hofstra en heemraad Jo Caris.

Het klimaat verandert in snel tempo. Het wordt warmer en er is steeds vaker sprake van hevige regenbuien waarbij veel water in korte tijd naar beneden valt. Volgens gegevens van het KNMI en andere klimaatrapportages is het aantal dagen waarop er lokaal meer dan 70 mm regen valt, gestegen van 1 à 2 keer per jaar naar 2 à 3 keer per jaar. Bij dit soort buien komt wateroverlast steeds vaker voor.

Extra waterberging

Bij de realisatie van grote ruimtelijke ontwikkelingen, zoals nieuwe woonwijken, is extra waterberging in de vorm van oppervlaktewater daarom een uitdaging voor Waterschap Zuiderzeeland. Bestaande oplossingen, zoals groendaken, water passerende verharding en regentonnen, zijn bekend en bieden niet altijd voldoende ruimte. Het waterschap zoekt daarom nieuwe, innovatieve oplossingen om water te bergen en vraagt jongeren om hun frisse blik tijdens de hackathon. “Het klimaat wacht niet. Extreme buien nemen toe, en bestaande oplossingen zoals regentonnen of waterpasserende bestrating zijn simpelweg niet genoeg meer om het water de baas te blijven,” legt Chris Adema van Waterschap Zuiderzeeland uit. “Als we nu geen slimme maatregelen nemen, lopen we straks letterlijk en figuurlijk vast: natte kelders, overlast op straat en schade aan infrastructuur. Daarom is het zo belangrijk om jongeren te betrekken – zij denken vrij, creatief en durven het bestaande systeem te bevragen. Dat hebben we keihard nodig.”

Vier vrouwen presenteren bij een whiteboard aan zittende mensen in een klaslokaal.

Straatinterviews

De jongeren gingen op de eerste dag bij het waterschap langs en werden hier meegenomen in het vraagstuk. Met hun eerste ideeën interviewden ze bewoners en vroegen hen om hun ervaringen. Op de tweede dag waren experts van Waterschap Zuiderzeeland, de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad aanwezig om vragen te beantwoorden en leerlingen verder te begeleiden. Een unieke ervaring, want de leerlingen ontmoetten deze experts in de Statenzaal van het provinciehuis.

Aan de hand hiervan maakten de leerlingen concrete ideeën die ze aan het einde van de middag pitchten aan de jury, bestaande uit gedeputeerde Hofstra, Joline de Weerdt (IVN Natuureducatie), heemraad Jo Caris, Chris Adema (Waterschap Zuiderzeeland) en docent Ruben Ras (Porteum). De pitches toonden hun creativiteit en out-of-the-boxdenken.

Groep mensen staat buiten een winkel, in gesprek naast fietsenrekken.

HydroHuis

De prijs voor het beste idee ging naar het HydroHuis: een systeem dat regenwater opvangt en dit via buizen onder de tuin langzaam afgeeft aan de aarde. Met als pluspunt: het stromende water wordt gebruikt om energie op te wekken. Hofstra: “Omdat de leerlingen in hun concept twee problemen tegelijkertijd aanpakken is dit het beste idee van de dag. Het is bovendien toepasbaar in zowel nieuwbouw als bestaande bouw .”

Leerling Demy uit het winnende groepje: “Eerst nam ik het niet zo serieus, maar naarmate de hackathon verliep, leerde ik er toch wel heel veel van en ik zie ik het belang van waterberging en natuur in de tuin nu ook meer in. En het is natuurlijk ook heel tof om te winnen!”

Een ander groepje kreeg de aanmoedigingsprijs voor hun AquaTree: een boom die als waterreservoir fungeert en water langzaam in de grond afgeeft. Dit creatieve idee verdiende een speciale vermelding, volgens Hofstra.

Vier mensen presenteren over een 'Hydrohuis' op een groot scherm in een conferentieruimte.

Kritisch en creatief nadenken

Volgens De Weerdt is het belangrijk om jongeren nu al te betrekken bij dit soort vraagstukken. “Door mee te doen aan een hackathon zijn jongeren beter voorbereid op hun potentiële toekomstige banen en woningen, al lijkt dat nu nog ver weg. Ze leren kritisch en creatief nadenken over vraagstukken die nu en in de toekomst relevant zijn, zoals het klimaat en de natuur.”

Deze hackathon werd georganiseerd door IVN Flevoland, in samenwerking met Waterschap Zuiderzeeland en provincie Flevoland.

Mensen in een vergaderzaal, zittend en staand achter een spreekgestoelte.

Ontdek meer over

Deel deze pagina