Onderzoek: gemeenten kunnen meer doen voor de biodiversiteit door de juiste bomen te planten

Onze Bomen 9 april 2024

Gemeenten kunnen meer doen voor biodiversiteit door de juiste bomen te planten. Dit blijkt uit een groot bomenonderzoek van milieuorganisatie Natuur & Milieu onder 28 grote Nederlandse gemeenten, waaronder Almere. De onderzoekers keken in totaal naar de gemeentelijke data van 2,5 miljoen bomen.

Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de geplante bomen goed is voor de biodiversiteit in de stad. Uit de studie blijkt helaas ook dat gemeenten zogenaamde invasieve exoten planten en dat dat door de jaren heen niet is afgenomen. Het gaat daarbij om boomsoorten die hier van nature niet voorkomen en schadelijk zijn voor dieren en planten in hun buurt.

Een andere aanpak is nodig, want ten opzichte van het jaar 1900 was er in 2010 nog maar een derde van de biodiversiteit over. “Een van de grootste oorzaken van deze dramatische biodiversiteitsafname is verandering van landgebruik, en daarmee het verlies van leefgebieden voor soorten
(IPBES 2019). Dit komt onder andere door de intensieve landbouw, aanleg van wegen, verstedelijking en verstening.”

Lees het onderzoek of kijk in ieder geval naar de gegevens uit Almere op pagina 11.

Lees het onderzoek