Beleefpad

Eén op de vier ouderen komt niet buiten. Herken je dit? Terwijl de natuur en buiten zijn juist een zeer positieve invloed heeft op de gezondheid en de kwaliteit van leven: Natuur kalmeert en heelt. Buiten zijn leidt tot beweging en nodigt uit tot een gesprek. Zou jij ook willen dat de bewoners meer naar buiten gaan? Maar loop je tegen zaken aan zoals: Waar kan ik naartoe, welke activiteiten zijn geschikt en wie kunnen de ouderen begeleiden? Een IVN Beleefpad biedt een antwoord op deze vragen en zet de natuur rondom een zorginstelling letterlijk op de kaart.

Wat houdt een IVN Beleefpad in?

Een IVN Beleefpad is een vaste route door de tuin of directe omgeving van jullie zorglocatie. Bewoners kunnen deze route volgen samen met mantelzorgers, familieleden of met zorgvrijwilligers en dus onder inzet van personeel. Een overzichtskaartje geeft diverse plekken langs het pad aan. Op elk van die plekken staat een bord met daarop een natuuractiviteit of wetenswaardigheid. Ouderen worden geactiveerd en geprikkeld door de activiteiten en raken vaak gemakkelijk aan de praat over de natuurweetjes die voorbij komen.

Een Beleefpad op maat in 4 stappen:

1. Kennismaking en inventarisatie:
Welke plekken rondom de zorglocatie zijn geschikt om op te nemen in de route?
2. Afstemmen van de route en de onderdelen:
Is de route, de tekst en lay-out naar wens?
3. Try-out met bewoners
Wat vinden de bewoners, vrijwilligers en mantelzorgers van het nieuwe pad?
4. Feestelijke opening!
Samen brengen we het nieuwe beleefpad onder de aandacht bij alle gebruikers.

Contact

Wil je rondom jouw zorginstelling ook meer naar buiten? Bespreek dan vrijblijvend de mogelijkheden met IVN Flevoland. Neem contact met ons op via 0320-25 89 80 of mail naar flevoland@ivn.nl