Insecten
dinsdag09apr2019

Help de wilde bij, iedereen blij!

Dit weekend op 13 & 14 april vindt de Nationale Bijentelling plaats. Het doel is uitzoeken waar de wilde bij woont en met hoeveel ze zijn, zodat we ze beter kunnen helpen. Weet jij hoe je jouw tuin of balkon bijvriendelijk maakt? Met deze 5 tips creëer je heel eenvoudig je eigen bijenparadijs.

In Nederland leven bijna 360 soorten wilde bijen. Al deze bijen hebben ieder hun eigen kenmerken en functie binnen ons ecosysteem. Op de website van Nederland Zoemt staat overzichtelijk uitgelegd hoe je meedoet aan de Nationale Bijentelling. Dit is makkelijk ,ook als je niets van bijen weet. Wist je dat tachtig procent van onze eetbare gewassen afhankelijk is van bestuiving door bijen en andere insecten? Met een bijvriendelijke tuin help jij deze nuttige insecten overleven én draag je bij aan het bevorderen van de biodiversiteit.

1. Bloemen Bijen bloemen zaden zaadmengsel

Wilde bijen voeden zich met nectar en stuifmeel. Het is daarom belangrijk dat er van het vroege voorjaar tot de late herfst voldoende bloemen zijn. Plant of zaai dus bloemen met verschillende bloeiperiodes. Zo hebben de bijen altijd voldoende te eten. In de IVN-winkel verkopen we een zadenmengsel voor een uitgebreid bijenbuffet!

2. Bijenhotels

Een grote hoeveelheid van de wilde bijen Insectenhotel bijen bijenhotelleeft solitair. Een bijenhotel is daarom een ideale plek om te nestelen. Zo’n hotel maak je eenvoudig zelf van bamboe en hout, of je koopt hem kant-en-klaar. Ons insectenhotel is gemaakt van 100% recycled hout. Ze zijn ontworpen en gemaakt in Nederland, bij een organisatie waar respectvolle omgang met de medewerkers en kwaliteit centraal staan. De woning heeft verder geen onderhoud nodig, lekker makkelijk! Hang hem in de zon, op een droge plek. Graag in de buurt van bijvriendelijke bloemen.

3. Bestrijdingsmiddelen

Veel zaden, bollen of planten zijn behandeld met chemische bestrijdingsmiddelen. Hierdoor komt het gif vanzelf in de plant en bloemen terecht. We raden aan geen pesticiden te gebruiken. Veel middelen zijn dodelijk voor de bij en schadelijk voor het milieu.

4. Bijzonder eenvoudig

Een aantal soorten wilde bijen nestelt zicht graag in de grond, ze graven holletjes in de bodem. Ook zijn ze gek op rommelhoekjes met vermolmde stronken en holle takjes. Zonnige, zanderige, niet vol begroeide plekjes zijn altijd een succes.

5. Wacht met snoeien

Een aantal wilde bijen overwinteren in uitgebloeide bloemstengels. Verwijder daarom uitgebloeide stengels pas in het voorjaar. Door pas te snoeien in de lente bescherm je de planten beter tegen de vorst.