Bijen

Zo maak je van jouw schoolplein een bijenparadijs!

Nederland Zoemt 26 maart 2024

Hou jij ook zo van een vrolijk schoolplein vol bloemen en zoemende bijtjes? Rond de Nationale Bijentelling helpen we je op weg! Het gaat niet zo goed met de wilde bijen, ruim de helft van de soorten is bedreigd. Maar met de onderstaande tips maak je van jouw schoolplein een bijenparadijs.

Van 15 tot en met 24 april is het tijd voor de Nationale Bijentelling! Tel een half uurtje mee, thuis of op je schoolplein. Meer info: www.nationalebijentelling.nl.

Tips voor een bijenparadijs op je plein

1. Verdiep je eens in de wereld van de wilde bij

In Nederland leven meer dan 350 soorten bijen. Ze zijn ontzettend belangrijk, tachtig procent van ons eten is afhankelijk van bestuiving door bijen en andere insecten. Verdiep je eens in de wereld van deze boeiende en belangrijke beestjes. Bekijk onderstaand filmpje en ga aan de slag met het lespakket over bijen.

2. Maak zaadbommen

Bijen hebben voedsel nodig. Maak zaadbommen voor de wilde bij wilde bijen, dat is nog leuk ook! Die zaadbommen kunnen jullie dan later buiten verspreiden, op het schoolplein en in je tuin. Zo heb je genoeg bloemen waar bijen graag van eten. Let op: verspreid de zaadbommen niet in de natuur. Kies biologische zaden en planten: die zijn niet met gif behandeld en dus beter voor de bij. Kies zaden van planten die van nature in Nederland voorkomen. Je kun ook zelf zaden verzamelen van planten in bermen. In deze video zie je hoe je zaadbommen maakt.

3. Haal wat tegels uit je plein

Heb je veel tegels op je schoolplein? Vraag aan de juf of meester of je er een paar tegels uit mag halen. In plaats van de tegel kun je dan wat planten in de grond zetten of zaden planten. Let op dat je wel kiest voor planten die de bijen prettig vinden. Bekijk de bloeikalender voor inspiratie. Je kan ook meedoen aan het NK tegelwippen.

4. Laat wat onkruid staan

Staat er onkruid tussen de tegels? Geen probleem, laat het lekker staan. Wat wij onkruid noemen zijn vaak juist hele belangrijke planten voor wilde bijen. Denk bijvoorbeeld aan de paardenbloem, brandnetel en klaver. Lekker laten staan dus! Plantjes die tussen tegels groeien noemen we ook wel stoepplantjes. Extra leuk: schrijf eens met stoepkrijt de naam van het plantje erbij. Gebruik daarvoor de gratis zoekkaart stoepplantjes.

5. Zorg voor rommelhoekjes op je plein

Bijen hebben niet alleen voedsel, maar ook een fijne nestelplek nodig. Sommige wilde bijen nestelen in een bijenhotel, maar de meeste wilde bijen kiezen voor een eenvoudiger onderkomen in de grond of in rommelhoekjes. Maak met de klas verschillende rommelhoekjes. Verzamel van tevoren zoveel mogelijk takjes, hout en bladeren. In deze video zie je hoe je rommelhoekjes maakt.

6. Geef de bijen een huis: zandhoopje, bijenhotel of een hommelnest

Ruim 70 procent van de bijen nestelt in de grond. Bijvoorbeeld tussen de tegels op je schoolplein. Of in een hoopje zand in een bloemenperkje. Zorg dat er een zandhoopje voor ze beschikbaar is. Je kan ook een bijenhotel maken: een simpele of een wat ingewikkeldere. Of knutsel een hommelnest in elkaar.

7. Moestuin: laat eens wat planten doorschieten

Heb je rucola, kool of uien in de schooltuin? Laat er een paar staan als je gaat oogsten. De planten schieten dan door en krijgen bloemen. En die bloemen zijn een voedingsbron voor hommels, bijen en zweefvliegen. Ook kruiden zoals oregano, marjoraan en tijm krijgen bloemen waar bijen gek op zijn.

8. Doe mee aan de Nationale Bijentelling

Van 15 tot en met 24 april is het tijd voor de Nationale Bijentelling! Tel een half uurtje mee, thuis of op je schoolplein. Vanaf dit jaar kun je ook meedoen als klas, als je je telling doorgeeft kun je dan kiezen voor de optie ‘tellen als groep’. Schrijf je alvast in op www.nationalebijentelling.nl, dan blijf je op de hoogte van de laatste nieuwtjes.