Riny Vons

Riny Vons: is initiatiefnemer, voorzitster en drijvende kracht achter de Natuurspeeltuin Leiderdorp . Ze had, samen met twee andere raadsleden, het idee om van een relatief saaie speelwei met een enkel speeltoestel een natuurspeeltuin te maken. En dat is gelukt! De speeltuin is geopend in 2011. Steeds worden er ook weer kleine subsidies en fondsen gevonden voor de noodzakelijke materialen en bestuursleden, waaronder Riny,  zorgen voor het openen en sluiten van het hek ’s ochtends en ’s avonds.

Lees hieronder het interview:

Wat was de drijfveer om het project te starten?
Door een artikel over “Scharrelkids” kwamen herinneringen uit mijn eigen jeugd naar boven. Wij speelden veel buiten in een grote tuin met achter de tuin een sloot. Wij konden als kinderen daar heerlijk scharrelen met zand en water en vermaakten ons prima in de vakanties.

Ik realiseerde me toen dat kinderen daar tegenwoordig niet meer de kans voor krijgen, hoewel het heel belangrijk is voor hun ontwikkeling. Ik was toentertijd raadslid in Leiderdorp en heb het idee geuit om in Leiderdorp een natuurspeeltuin te maken. Ik kreeg bijval van andere raadsleden en toen zijn we aan de slag gegaan.

Heeft het lang geduurd vanaf de tijd dat het idee ontstond totdat het project ook werkelijk gestart werd?
Het heeft wel een paar jaar geduurd voordat het uitgevoerd kon worden. Er moest een raadsbesluit genomen worden, gebruiksvergunning van de gemeente krijgen , stichting oprichten en fondsen werven. Het idee ontstond in 2008 en de opening was april 2011.

Zou je iets anders gedaan hebben als je nu terug kijkt?
Wij waren allemaal onervaren in het op zetten van een project en er was in die begin tijd nog niet veel kennis en informatie. Die is er nu wel. Bij de aanbesteding en uitvoering hadden we wat beter moeten opletten of iemand in de arm moeten nemen met ervaring op dit gebied.

Heb je tips voor andere mensen die een groene buurt project willen starten?
Je moet je bewust zijn dat procedures lang duren. Dus geduld en doorzettingsvermogen. Het helpt als je een clubje mensen hebt die er echt voor willen gaan.

Wat is het succes van het project?
Het succes is dat kinderen het geweldig vinden en door mond op mond reclame komen er steeds meer bezoekers. Het helpt ook dat de natuurspeeltuin er verzorgd uit ziet. Dat geeft een prettig gevoel om er te zijn.

Ontbrak er een ondersteuningsbehoefte ten tijde van de opstart van het project tot aan de realisatie?
In het begin was er vanuit de gemeente twijfel of het ging lukken en daardoor was het voor ons onzeker of we het konden waarmaken. Misschien wat meer ondersteuning van die kant was wel fijn geweest. We hebben veel zelf moeten uitvinden maar dat maakte het ook heel spannend.

Met een groene duim ben je een groene duim ambassadeur, een soort held, voel je jezelf zo?
Ik voel me geen held maar ben wel trots op wat ik samen met vele anderen heb bereikt. Krijgen veel complimenten van ouders en grootouders. Zelf beleef ik er ook veel plezier aan.