Ralph Joosten

Adoptie Sonsbeekpark door Showkorps Concento.

Ook verenigingen komen in aanmerking voor subsidie door een stuk grond te adopteren, zelfs een showkorps in Breda.Showkorps Concento, een van de laatste in Breda, is opgericht in 1955 onder de naam Were-Di en heeft ongeveer 25 geüniformeerde leden. Zij treden op in binnen en buitenland in o.a. optochten en taptoes. De muziek die ze spelen varieert van populaire muziek uit de top 40 tot ouderwetse marsen. Concento heeft al een aantal jaren te maken met een afname van subsidies. Om dit op te vangen proberen ze diverse initiatieven te ontplooien om geld te verdienen. Toen ze hoorden van de mogelijkheid om groen te adopteren van de gemeente, leek dit een uitgelezen kans en zijn ze er mee aan de slag gegaan. Dit heeft geleid tot een prachtig initiatief waarbij zij een deel van het van Sonsbeekpark onderhouden. Dit houden zij dus mooi en opgeruimd voor de buurt en de stad Breda. Als tegenprestatie krijgen zij een kleine vergoeding van de gemeente wat een goede vervanger is voor de weggevallen subsidies. Tot slot levert het ons een paar gezellige dagen in het park op met de leden. We spreken met Held van Groen Dichterbij Ralph Joosten.

Lees hieronder het interview:

Wat was de drijfveer om het project te starten?
Showkorps Concento heeft het Sonsbeekpark in Breda geadopteerd. Dit park is in twee delen verdeelt. Het ene deel houdt de buurt bij en het andere deel de mensen van Concento. Ze maken samen afspraken om het zwerfvuil op te ruimen en het onkruid te wieden. Ignaz Hameetman een van de buurtbewoners heeft hiervoor ook een groene duim ontvangen.

Voorheen bracht Concento kranten weg, totdat de gemeente dit zelf ging doen. Zo viel er een bron van inkomsten weg. Ralph kwam met het idee om een stuk grond te adopteren. Doordat Ralph zelf bij de gemeente werkt, wist hij dat je een stukje grond kon adopteren tegen een subsidie. Zo doe je iets terug voor de maatschappij en kan Concento toch blijven bestaan en de nodige middelen kopen. Concento loopt o.a. met de intocht Sinterklaas mee, met Koningsdag, in Belgie en Frankrijk maken zij ook muziek. Showcorps Concento bestaat uit 20 muziek spelende mensen.

Heb je tips voor andere mensen die een groene buurt project willen starten?
Neem niet te veel hooi op je vork. Je moet het wel bij kunnen houden. Pak niet een te groot stuk grond onder je beheer. De kunst is dat je goed plant wanneer je onkruid gaat wieden. Als het mooi weer is kun je dit beter doen als dat het regent.

Wat is het succes van het project?
Concento heeft 5000 m2 geadopteerd. Voor elke vierkante meter krijgen zij 1 euro. Het is dus een mooi centje waar Concento jaarlijks mee vooruit kan. De gemeente heeft een beeldbestek, dit staat in een boekje met plaatjes met A B of C kwaliteit. Deze letters staan voor het aantal onkruid dat de grond mag hebben. In Breda hanteren ze C kwaliteit beeldbestek, dit betekend dat er wel wat onkruid mag staan.

Het is het tweede seizoen voor Concento en zij gaan zichzelf promoten door een show te geven voor de buurt om te laten zien wie Concento nu eigenlijk is.

Met een groene duim ben je een groene duim ambassadeur, een soort held, voel je jezelf zo?
Ralph voelt zich absoluut geen held. Wel weet hij dat hij Concento er weer boven op heeft geholpen, door een buffer op te bouwen.

Heeft u nog andere ideeën waarop we uw succesverhaal bekend kunnen maken?
De gemeente moet meer stimuleren dat niet alleen buurtbewoners een stuk grond kunnen adopteren, maar ook verenigingen. Verenigingen staan er zelf niet bij stil. Door de crisis hebben veel verenigingen geld nodig en dan is dit een ideale oplossing. Het heeft wel een andere invalshoek als dat buurtbewoners dit op zich nemen. Deze doen het meer voor het stukje sociale aspect en om hen eigen buurt te behouden. In Breda is veel grond omgezet in gras, vanwege bezuinigingen, hierdoor is het adoptie plan ontstaan en het stimuleren om mensen met elkaar in contact te laten komen.

Voor meer info
Website         http://www.concento.nl
Facebook       https://www.facebook.com/pages/Showkorps-Concento-Breda/274654809234532