Dieren in je tuin

Een tuin gaat pas echt leven als er de nodige beestjes in rondscharrelen. Maar hoe krijg je die nuttige dieren in je tuin?

1. Aantrekken van vlinders, vogels, insecten of andere dieren

De basis voor een diervriendelijke tuin is goede beplanting. Deze heeft dieren de mogelijkheid nesten te bouwen, te kunnen schuilen en een gevoel van veiligheid. Daarnaast vormt de rest van de tuin natuurlijk een bron van voedsel.

Vlinders

Het vlindervriendelijk maken van je tuin begint bij de planten. Er zijn heel veel soorten planten en bloemen die een tuin aantrekkelijk maken voor vlinders. Daarnaast houden vlinders van beschutte plekjes. Daarom vind je ze vaak op zolders, in de schuur of tussen de bladeren. Je kan vlinders aan een geschikt thuis helpen door een vlinderkast op te hangen, het liefst op een beschutte plek uit de wind.

Vogels hebben eigenlijk bescheiden wensen: eten, drinken en veiligheid. Met de 2x negen tips van de Vogelbescherming kan je ervoor zorgen dat je tuin die dingen biedt en je snel meer vogels in je tuin kan ontdekken.

Bijen

Bloemen en bijen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor bijen is het belangrijk dat in een tuin verschillende planten aanwezig zijn die niet allemaal tegelijk bloeien. Daardoor kunnen bijen doorlopend verschillende soorten stuifmeel verzamelen.

Egels

Egels zijn als insecteneters nuttige dieren in een tuin. Ze eten vooral slakken, regenwormen vinden ze heerlijk en ook rupsen, kakkerlakken en pissebedden worden op gegeten. Zij ruimen ook aas/ en etensresten op. Tips voor een egelvriendelijke tuin:

Goede schuilplaats Takken en bladeren zorgen voor een ideale verblijfplaats voor egels. Geen gehark dus, maar gewoon laten liggen! In de winter kunnen de egels hier hun winterslaap houden en in de zomer dient het als broedplaats!

Veilig Zorg voor een veilige plek voor egels door geen giftige producten te gebruiken! Zorg bij vijvers voor een loopplankje, zodat egels weer uit het water kunnen komen. Pas verder op gaas waar egels klem ik kunnen komen. Maak egelpoortjes (openingen van ±15x15cm) tussen de tuinen in, zodat egels van tuin naar tuin kunnen.

Voedsel Om de winter goed door te komen, hebben egels voldoende voedsel nodig, bijvoorbeeld: katten- en hondenvoer, een rauw ei, fruit, bessen, spekrandjes, gemengd met muesli of pindakaas.

Wil je meer doen?