Buurtprojecten op bedrijventerreinen

Een natuurlijkere werkomgeving zorgt voor meer creativiteit en hogere productiviteit bij werknemers. En, het vergroenen van stenige bedrijventerreinen geeft meer ruimte aan de natuur. Er wordt volop geëxperimenteerd en gepionierd met het vergroenen van bedrijventerreinen door verschillende organisaties. We hebben hieronder enkele voorbeelden verzameld.

Heb je zelf ideeën om een bedrijventerrein te vergroenen, en denk je dat Groen Dichterbij je kan helpen? Laat het ons vooral weten, en stuur een e-mail naar info@groendichterbij.nl

1. Wat kan ik van bedrijven verwachten
  2. Inspirerende voorbeelden

1. Wat kan ik van bedrijven verwachten?

Bedrijven kunnen een verschillende rol spelen in jouw buurtinitiatief. Je kunt ze bijvoorbeeld betrekken als sponsor. Bedrijven kunnen ook helpen bij (advies over) aanleg en onderhoud van jullie tuin, bijvoorbeeld hoveniers, tuinarchitecten of tuincentra.

2. Inspirerende voorbeelden

Vlinderstichting & Philips Drachten

In Drachten hebben Philips en de Vlinderstichting samen het bedrijfsterrein vlindervriendelijk gemaakt. Om het draagvlak hiervoor onder medewerkers te vergroten werd voor hen een Cursus Tuinreservaten georganiseerd om hen meer te leren over ecologisch tuinieren.

Landschapsbeheer en groene bedrijventerreinen

Landschapsbeheer Nederland (dat inmiddels opgegaan is in Landschappen NL) laat in de publicatie ‘Bedrijven in het Groen’ zien hoe bedrijven kunnen bijdrage kunnen leveren aan de biodiversiteit. Download de publicatie hier.

Area of the Future

Binnen het bedrijvennetwerk Leaders for Nature van IUCN worden aangesloten multinationals in het project ‘Area of the Future’ gestimuleerd om hun terreinen te vergroenen. Kijk hier voor een artikel dat over dit project verscheen in de Volkskrant.

Foto Wilfried Jansen of Lorkeers:

Verder lezen: