FAQ

Meestgestelde vragen

Waarom doet IVN dit?
IVN wil zoveel mogelijk mensen – kinderen én volwassenen – door deze samenwerking laten ontdekken hoe spannend, makkelijk, leuk en dichtbij de natuur kan zijn. IVN vindt het belangrijk dat kinderen en volwassenen meer leren over de natuur, want dan ga je er ook beter voor zorgen. Met deze actie kan IVN haar kennis met een groot publiek delen en zo hopelijk een heleboel mensen betrekken bij de natuur.

IVN pakt de rol van bloemenexpert en leert mensen de fijne kneepjes van het tuinieren via handige downloads, YouTube video’s en nieuw (online) educatie aanbod. Met veel inzet en energie van collega’s en enthousiaste vrijwilligers hebben we het bloemeneducatie aanbod van IVN gecreëerd.

Rol van IVN
IVN heeft actief meegewerkt aan het ontwikkelen van de Bloementuintjes campagne samen met Albert Heijn. Zo heeft IVN geadviseerd over de zaden inkoop en leuke natuurweetjes over de bloemen en insecten gemaakt.

Zijn de zaden biologisch?
De wens voor de zadeninkoop was geheel biologisch. IVN heeft daar sterk op aangedrongen. Ook heeft IVN gestuurd op minimaal één inheemse soort, dat een goede insectentrekker is, per tuintje.

We hebben gegarandeerd gekregen dat alle zaden gifvrij zijn gekweekt: tijdens de teelt hebben ze geen behandeling hebben gekregen met neonicotinoiden (dit zit direct op de plant en is daarvoor schadelijk voor bijen). Ook zijn er geen antischimmel middelen gebruikt na de oogst en is er een pesticidescreening gedaan na aankoop. De planten die uit deze zaden groeien zijn dus echt een aanwinst voor je tuin, voor mens en dier. Het was helaas niet mogelijk alle zaden op zulke grote schaal biologisch in te kopen, ondanks dat daar veel moeite voor gedaan is. Gifvrij kweken is een stap in de goede richting, maar geheel biologisch blijft natuurlijk het streven.

Waarvan is het tuintje/potje gemaakt?

• Zaadmatje: papier (biologisch afbreekbaar)
  • Zaden: natuurproduct (biologisch afbreekbaar)
  • Wikkel: FSC gecertificeerd karton (is recyclebaar)
  • Aarde tablet: kokos, een natuurproduct (biologisch afbreekbaar)
  • Potje: gemaakt van houtvezels. Biologisch afbreekbaar en vrij van kunstmatige chemicaliën.

Heb je andere vragen?