Cursus composteren bij IVN Stein

Cursus composteren, bodem en bemesting op 12 en 26 maart in samenwerking met VELT
Composteer je, maar wil het niet altijd lukken. Of ben je beginnend tuinier en wil je de kneepjes van het vak leren? Of groeien jouw groenten of planten in je tuin niet altijd zoals je zou willen? Dan is deze workshop iets voor jou. Tijdens 2 lesmomenten leert Velt-lesgever Wim Cornelis je enerzijds meer over de theorie en de praktijk van het composteren en anderzijds over de (be)werking van jouw bodem.

Lesinhoud deel 1: Composteren (dinsdag 12 maart, 19-21.30 uur)

Als inleiding zullen we het hebben over het waarom van composteren en het ontstaan van composteren vanuit de Indore-methode. We leren tevens wat er gebeurt in de composthoop, waar je de bak best plaatst en waarvan je compost kan maken. Naast het composteren volgens het MANGO-principe zullen we het tijdens de theorie ook hebben over wat er kan mislopen tijdens het composteren.

Lesinhoud deel 2:  Bodem en bemesting  (dinsdag 26 maart, 19 uur -21:30 uur)

Tijdens deze les bespreken we de verschillende bodemsoorten en de samenstelling en hoe je ze kan herkennen. De voor- en nadelen van elke bodemsoort worden besproken. Bij de bemesting nemen we de micro- en macro elementen en hun nut onder de loep. Tevens komt de pH van de grond en wat we hieraan kunnen veranderen aan bod. Verder bespreekt Wim de verschillende soorten bemestingen met hun nut en hun toepassing.

De tweedelige workshop kost 20 euro voor leden,  25 euro voor niet-leden. Het aantal deelnemers is beperkt. Daarom is inschrijven noodzakelijk via mail naar voorzitterveltzuidlimburg@gmail.com. Je bent pas ingeschreven na definitieve bevestiging per mail en na overschrijving van het deelnamegeld op ons afdelingsrekeningnummer BE70 0017 3954 2325 op naam van Velt Zuid-Limburg met vermelding van je naam en ‘workshop compost en bodem’

Locatie

De activiteit wordt georganiseerd ism IVN Stein en gaat door in de Boschhook, bij het Steinerbos.