Insecten en bodemdieren

Zeer geslaagde microscopiedag

Noord Groningen 5 november 2023

Middelstum – Zaterdag 4 november was het precies 70 jaar geleden dat Frits Zernike de nobelprijs voor de Natuurkunde kreeg met zijn uitvinding voor de fasecontrastmicroscoop. Een reden voor een feestje vond de Rijks Universiteit Groningen (RUG). Op 70 openbare plaatsen in de provincie stonden daarom microscopen opgesteld, zodat iedereen in de gelegenheid was om kleine (eventueel zelf meegenomen) objecten van heel dichtbij te bekijken.

IVN Noord-Groningen stond met meerdere microscopen en binoculairs in de kas op Ewsum, waar één van de microscopen ter beschikking was gesteld door de RUG. ‘s Ochtends was het rustig qua bezoekersaantallen, maar ‘s middags was het gezellig druk.

insecten
Er werden vooral (delen van) insecten met de microscoop bekeken; lieveheersbeestjes, libellen, vlinders, wespen, vliegen etc. Maar ook paddenstoelen, schelpen, planten(zaden) en slootwater konden nu eens heel goed bekeken worden. De vleugels van bijvoorbeeld een vlinder zien er van dichtbij uit als allemaal kleine stukjes stof, terwijl libellevleugels juist op glas lijken. In het slootwater werden beestjes waargenomen die met het blote oog niet te zien waren.

Het enthousiasme en de belangstelling van vooral de aanwezige kinderen geeft hoop voor de toekomst van de natuur.

Foto van een libellevleugel en amoebes in slootwater