Activiteiten IVN MunsterGeleenSittard

Programma van activiteiten IVN MunsterGeleenSittard 2023:

woensdag 1 februari (vogelwerkgroep)

Vogeltelling op de Kollenberg in Sittard. Vertrek 9.30 uur op hoek Doolweg – Molenaarlaan in Sittard. Duurt tot + 12.00 uur.

woensdag 15 februari  (vogelwerkgroep)

Vogeltelling in het hamstergebied in Puth. Vertrek 9.30 op de parkeerplaats van de oude voetbalclub. Duurt tot + 12.00 uur.

maandag 13 maart

Informatieavond Natuurgidsen-opleiding regio Maas en Mergelland.

Aanvang 19.30 uur Natuurtuinen Jekerdal Maastricht. Start opleiding 4 september 2023.

zondag 2 april

Foto-ochtend voor liefhebbers van natuurfotografie.

Op zondag 2 april organiseert IVN MunsterGeleenSittard (afgekort MGS) een foto ochtend vanaf 08.30 in haar Heemtuin. Belangstellende fotografen zijn van harte welkom om bij ochtendlicht foto’s te komen maken van onze mooie biotopen, onze planten en waarschijnlijk ook insecten, vogels en andere dieren. In het voorjaar staan diverse planten, struiken en bomen prachtig in bloei.

We vinden het fijn, wanneer u uw fotobezoek vooraf bij ons aangeeft, zodat wij weten op hoeveel mensen wij kunnen rekenen. De ingang van de Heemtuin is gelegen aan het Steingraafpad 50 in Munstergeleen. Opgave bij: Jan Weerts: Tel: 046 458 6075; email: jlm.weerts@hccnet.nl

zondag 16 april

Bloesemwandeling van 10.00 – 12.00 uur door Kees Blankers. Vertrek Lintjesweg Munstergeleen bij de brug over de Geleenbeek. Opgave bij Kees Blankers 06-54643992, email kees.blankers@telfort.nl.

zondag 23 april

Ochtendwandeling rondom  Abshoven  Munstergeleen. Vertrek om 10.00 uur vanaf de parkeerplaats van Abshoven. Gids Harrij Gijsen zal tijdens de wandeling iets vertellen over de geschiedenis van Abshoven. Indien mogelijk zal ook een bezoek worden gebracht aan Huize Koekamp. Opgave bij Harrij Gijsen, tel. 0610695944.

donderdag 18 mei

Fietstocht. Op Hemelvaartsdag 18 mei organiseert IVN MunsterGeleenSittard een (familie)fietstocht over ca. 30 km vanuit haar Heemtuin in Munstergeleen. Startpunt en finishpunt is de Heemtuin aan het Steingraafpad 50 in Munstergeleen. U kunt starten tussen 11.00 en 13:30

De tocht zal u brengen langs diverse mooie groene wegen van onze omgeving, waarbij u hoofdzakelijk rijdt over fietspaden of over verkeersluwe wegen. Onderweg is er minimaal een mogelijkheid om even te pauzeren. Het parcours zal niet al te moeilijk zijn, zodat ook kinderen aan deze tocht kunnen deelnemen. Contactpersoon is: Jan Weerts: Tel: 046 458 6075; email: jlm.weerts@hccnet.nl

zondag 9 juli

Insectenexcursie Thull door Lex Vliex. Vertrek 14.00 uur bij de Alfa bierbrouwerij in Schinnen.

vrijdag 11 augustus

Kroedwösj activiteit. Op deze dag kunnen mensen tussen 10.00 en 14.00 uur een kroedwösj afhalen tegen een vrijwillige vergoeding t.b.v. het IVN MGS. Adres: Harrij Gijsen, Meishagerstraat 1 Munstergeleen.  Tel. 0610695944.

zondag 10 september

Wandeling  op en over de Kolleberg. De wandeling start om 12.00 uur bij de St.Rosakapel en is ongeveer 4 km lang. Parkeren kan bovenaan de Kapellerweg vlakbij de St.Rosakapel.

We komen langs enkele historische bezienswaardigheden en de grind- en zandgroeve. Daarna lopen we door een mooi stukje bos en voert ons pad langs het gebied van de Watersley. Een holle weg komt ook op ons pad en daarna een mooi uitzicht (bij goed weer) over Duitsland, Nederland en heel in de verte België. Verder een duidelijk zicht op ons typisch Limburgs landschap. Begeleiding: Josette Janssen. Aanmelden kan via ivn.munstergeleensittard@gmail.com.

Dinsdag 12 september

Lezing over de honingbij. Deze duurt ongeveer 2 uur. Halverwege is er een pauze.
De lezing wordt gegeven door Jan Voncken, natuurgids en imker, op dinsdag 12 september 2023 in  Jeugdhuis (scoutinggebouw) Geldakkerstraat  Munstergeleen (Aanvang 19.30 uur. Toegang gratis, ook voor niet-leden. Aanmelden kan via email: jl_voncken@planet.nl.

zondag 1 oktober

Bodemdiertjesdag. Aanvang 14.00 uur in de Heemtuin en omgeving in Munstergeleen, door Lex Vliex.

zaterdag 4 november

Nacht-van-de-nacht-wandeling door Lex Vliex. Vertrek 19.30 uur bij de parkeerplaats recreatiegebeid Windraak.

Vrijdag 10 november

Stiltewandeling door Ben Bongers, in samenwerking met Plök, vertrek tussen 19.00 en 19.30 uur vanaf de parkeerplaats Windraak/Botkuilweg en  eindigend in de Heemtuin Munstergeleen met klankschalenconcert aldaar.

mgln050220173_1
  • Kosten: Voor specifieke informatie mbt kosten, aanmelding en locatie zie de betreffende activiteit
  • Aanmelden verplicht: Nee

IVN MunsterGeleenSittard