Publiekswandeling: Paddenstoelen op de Grotelse Heide

Op zondag 13 oktober kunt u met gidsen van IVN Laarbeek een paddenstoelenwandeling maken op de Grotelse Heide. De wandeling begint om 10.00 uur en duurt tot ongeveer 12.00 uur. Startpunt is de parkeerplaats naast restaurant Grotel’s Genieten aan Grotel 5, 5761 RA Bakel.

De Grotelse Heide ligt op het grondgebied van de gemeente Gemert-Bakel. Het is een afwisselend landschap met naaldbos, loofbos, grasland en heide en vooral ook met fotografische doorkijkjes. Als een slingerend lint kronkelt de beek de Esperloop zich door dit gebied, een ijzerrijke beek met water uit de Peelrandbreuk.

De Grotelse Heide biedt volop verrassingen. In de herfst groeien er diverse soorten paddenstoelen, vooral als gevolg van de variatie aan boomsoorten en struiken. Paddenstoelen zoeken en vinden is een kunst op zich. Sommige zijn duidelijk te zien, zoals de grote parasolzwam, maar probeer eens een oranje mosschijfje, een geweizwammetje of een duivelsei te vinden!

In het gebied leven diverse soorten vogels, door het jaar heen. Bekend in deze periode van het jaar zijn bijvoorbeeld mezen, spechten en de boomklever. Een deel van het Grotels bos wordt zelfs het ‘spechtenbos’ genoemd.

De gidsen van IVN Laarbeek hopen  samen met u vele soorten waar te nemen. Een plezierige en soortenrijke wandeling toegewenst! O, ja, stevige wandelschoenen of laarzen zijn geen overbodige luxe.

13 oktober 2024 - 10:00