Busexcursie Eifel met bezoek Alendorf en Nohner Waterval (D).

In de Kalkeifel nabij Blankenheim bestaat het landschap uit kalkgraslanden die begroeid zijn met jeneverbessen. We maken een tocht van circa 5 km

Nohner Wasserfall (foto: Olaf Op den Kamp).

. Tussen deze ‘cipressen van het noorden’ bloeien de mooiste wilde orchideeën en weidebloemen en fladderen tientallen dagvlinders rond. Regelmatig cirkelt hier de Rode wouw aan de hemel. Vanaf de kalkheuvels hebben we uitzicht op de vulkanen als de Aremberg en de Nürnburg.
’s Middags wandelen (circa 6 km) we langs de Ahbach bij Niederehe. Hier bezoeken we de bijzondere Nohner Wasserfall die ieder jaar een beetje groter wordt. In de omliggende bossen zien we weer prachtige wilde planten als Gele monnikskap en enkele soorten orchideeën. Langs de beek fladderen fraaie libellen en de waterspreeuw. Een tocht om te genieten van de fraaie bloemen en vlinders. Ook lopen we langs de kalkgraslanden van de Hönselberg vanwaar we prachtige vergezichten over de Eifel hebben. Onderweg zien we de kloosterkerk van Niederehe. Deze wandeling is opgedeeld in twee stukken van 3 km, zodat ieder voor zich kan beslissen of hij de hele of slechts een halve wandeling mee loopt.
Als afsluiting van de wandeling bezoeken we het mooie plaatsje Blankenheim waar we de bron van de Ahr, de mooie parochiekerk en de vele vakwerkhuizen kunnen bewonderen. Uiteraard is er tijd voor een drankje op een van de terrassen. Deelname € 20,00 voor leden IVN-Kerkrade, niet-leden betalen € 25,00.

Calvarienberg Alendorf (foto: Olaf Op den Kamp). 25 mei 2024 - 08:00
zaterdag 25 mei 2024