Werkgroepen

Vogelexcursie Erenstein (foto: Theo Wegh).

Deze werkgroep organiseert de lezingen en excursies voor IVN Kerkrade. Dit zijn zowel korte excursies in de buurt als ook dagwandelingen. Ook worden er lezingen georganiseerd. Dit kan zowel voor de afdeling Kerkrade zelf als voor andere afdelingen of voor derden.

Gidsen: Olaf Op den Kamp, Theo Wegh, Mai Arets, Corrie Meijer, Martin Zilverstand en Herman Langen.

Deze werkgroep maakt en verstuurt persberichten, houd contacten met gemeente en anderen instanties, onderhoudt de website en facebook, maakt de folder voor het jaarprogramma en de flyers voor de basisscholen.

Contactpersonen: Olaf Op Den Kamp en Theo Wegh.

Paddenschermen opbouwen langs de Hambosweg.

Deze werkgroep houdt zich bezig met het overzetten van de padden in de Hambos. Ook geven ze voorlichting over amfibieën. Op warme dagen (temperatuur boven 8 graden Celsius), regenachtige avonden in februari en maart trekken de padden en salamanders weer naar hun voortplantingswateren aan de overkant van de Hambosweg.

Voor de Paddenwerkgroep begint de drukte soms al heel vroeg in het voorjaar, als trekkende padden veilig naar hun voortplantingsgebied moeten worden geholpen.

Vanwege het grote aantal wegen moet deze werkgroep de trekkende amfibieën helpen veilig de straat over te steken naar hun voortplantingswater. Met de hand worden alle dieren opgeraapt, gedetermineerd, het geslacht bepaald, geteld en in emmers gezet om ze even later bij het water vrij te laten. Elders worden schermen met emmers geplaatst, waarin de trekkende dieren vallen. Daarna worden ze naar hun voortplantingswater gebracht. Dit heeft al duizenden padden, salamanders en kikkers het leven gered die anders hoogst waarschijnlijk platgereden zouden zijn.

Voel je je aangetrokken om met onze mannen en vrouwen in actie te komen neem contact op met Theo Wegh +31651884583 of mail naar IVN Kerkrade via ivn.kerkrade@gmail.com.

Vogelwerkgroep IVN Kerkrade

Bij de Vogelwerkgroep staan de vogels uiteraard centraal tijdens wandelingen en inventarisaties. Al van oudsher houdt de vogelwerkgroep zich bezig met het plaatsen van nestkastjes in de bossen van de Gemeente Kerkrade. Vanaf 2019 is gekozen voor duurzame betonnen nestkasten die in de diverse bossen in Kerkrade worden opgehangen. Elke nestkast is voorzien van een nummer en het logo van IVN Kerkrade. Hiermee proberen we voor de zangvogels in onze bossen voldoende nestgelegenheid aan te bieden. Niet enkel voor de vogels zelf, maar ook voor de mensen die de bossen bezoeken en zo gericht op zoek kunnen gaan naar vogels als Kool- en Pimpelmees, Boomklever en andere nestkastbewonende soorten. Bij Hoeve Nieuw-Ehrenstein is in samenwerking met Stichting Het Limburgs Landschap een nestkast voor Torenvalken geplaatst die binnen enkele weken ook bezet was. In het najaar van 2023 is ook bij Natuurbegraafplaats Eygelshof een paal geplaatst waaraan een Torenvalkennestkast hangt.
Elk najaar trekken de werkgroep leden met een ladder erop uit om de nestkasten te controleren, schoon te maken eventueel te repareren of te vernieuwen. Bij deze controle wordt ook geregistreerd hoeveel nestkasten bezet zijn geweest en – zo mogelijk – door wie.