Cursus tuinreservaten

IVN Heuvelrug en Kromme Rijn organiseert ieder jaar de IVN-cursus Tuinreservaten. In zes lessen en twee excursies leert u hoe u uw eigen tuin, klein of groot kunt omtoveren in een plek waar behalve uzelf, ook kleine dieren graag komen: in uw tuinreservaat.

U en uw tuin staan centraal in de cursus. Wij helpen u stapsgewijs om uw eigen omgeving diervriendelijk in te richten. Uw vragen en problemen over de tuinen zijn onderdeel van de lessen. Informatief en rijk geïllustreerd lesmateriaal ontvangt u als naslagwerk.

Van grijze stenen naar groene oase
Vanaf het begin gaat u aan de slag met uw eigen buitenplek. Dat kan een balkon, dakterras, gevel- of achtertuin zijn: alles is goed. U leert hoe uw tuinbodem is opgebouwd, welke planten u kunt planten, welke dieren uw tuin aantrekt en hoe u de tuin onderhoudt. U krijgt tips om uw (klein)kinderen bij uw tuinreservaat te betrekken.

Planten en bomen trekken allerlei dieren uit de omgeving aan. Vlinders die rondfladderen, vogels die een uitkijkpost, nestplek of voederplaats zoeken, egeltjes die door de tuin scharrelen wanneer de schutting niet te dicht is. Als u een poel of vijver in uw tuin heeft, ziet u weer heel andere diersoorten zoals libellen, kikkers en misschien wel kleine watersalamanders.

Specifieke kennis over natuur of tuinieren is niet noodzakelijk. De cursus neemt u stap voor stap mee. Hoe bescheiden uw tuin ook is, u kunt er altijd een tuinreservaat van maken. Het hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Wist u dat een stenen tuin duurder is dan een groene tuin? Veel onderhoud kost een tuinreservaat ook niet.

Wanneer er actuele informatie over een volgende cursus is, dan is dit terug te vinden bij aktiviteiten