Heemtuin Weusthag

De werkgroepen Beleefbos en Heemtuin werken in praktijk zeer nauw samen. Steeds meer is er sprake van de werkgroep Heemtuin&Beleefbos.

In Heemtuin Weusthag worden landschapselementen en planten getoond die karakteristiek zijn of waren voor Twente en die behouden moeten blijven. De bezoeker willen we op een educatieve wijze kennis laten maken met houtwallen, bermen, bos, graanakkers, heide, poelen en planten. Dit doet de werkgroep door het regelmatig openstellen van de tuin en organiseren van activiteiten voor jong en oud. Bekijk ook eens het fotoboek van de heemtuin.

Wil je meer weten, eens komen kijken of meedoen… neem dan eens contact op met de de coördinator van deze werkgroep dejong.anneke@kpnmail.nl

De werkgroep Heemtuin onderhoudt de tuin, elke dinsdagmorgen, woensdagavond en zaterdagmorgen tijdens onderstaande openingstijden.

WAAR VIND IK HEEMTUIN WEUSTHAG?

De heemtuin ligt aan de van Alphenstraat 15 A, 7556JT Hengelo, achter de Hengelose Combibaan (ijsbaan/skeelerbaan).

Deze straat heeft een T-vorm: bij ponystal ‘t Geerdink linksaf, passeer de grote parkeerplaats, de tennisbaan, de combibaan en daarna het bruggetje over. Aan beide kanten van de brug is voldoende parkeerplaats.

OPENINGSTIJDEN HEEMTUIN

Heemtuin Weusthag aan de Van Alphenstraat 15A is geopend voor bezoekers:

heemtuin vijver water
Vijver Heemtuin Weusthag
heemtuin vijver water
Vijver Heemtuin Weusthag

Het ontwerp van de Heemtuin aan de van Alphenstraat is in opdracht van Gemeente Hengelo in 2013 gemaakt door de Ontwerpafdeling van de gemeente Enschede. Dhr. Henk Visscher en Mevr. Jenny Pierik – ter Braake zijn diegene die zich met het ontwerp hebben bezig gehouden, in nauwe samenwerking met een ontwerpteam van IVN en de bijenvereniging. Helaas is de bijenvereniging in een later stadium afgehaakt, waardoor het IVN alleen is verder gegaan.

In 2015 is de nieuwe heemtuin opgeleverd en ligt de basis er voor een prachtig pareltje natuur. Het zal natuurlijk de tijd nodig hebben om te groeien en te bloeien en tot wasdom te komen. En ook zal er altijd wat te verbeteren zijn. Maar de basis voor een prachtig stukje nieuwe natuur is opgeleverd, nu alleen er nog van genieten.

Voor een idee van hoe de Heemtuin er uit ziet kunt u hier de plattegrond downloaden. Dit is tevens de plattegrond, die op de borden bij de ingang staan.

Informatie voor de vrijwilligers van de werkgroep vind je hier