Bomen en struiken

Wilgen knotten Brandevoort

Helmond 21 februari 2024

Op 16 en 17 februari heeft de Werkgroep Natuurbeheer haar jaarlijkse knotklus afgewerkt; deze keer op Brandevoort, omgeving Roselmanserf / Stepekolk. Op beide dagen stonden ruim 15 leden en andere vrijwilligers klaar om de strijd weer aan te gaan. Ondanks de gestage regen op vrijdagmiddag slaagden de mannen en vrouwen (!) er weer in om een kleine 20 oudere wilgen bij de rotonde Stepekolk te ontdoen van hun pruiken, maar het was een pittige klus. Om af en toe te kunnen schuilen was vooraf de IVN-tent opgezet, maar eenmaal nat deerde het niemand dat de regen maar bleef komen. We zullen doorgaan! Dat deden ze ook, mede door een vijftal aanwezige leden van Buurttuin Brandevoort die graag een flinke partij staken en wilgentenen wilden hebben voor een nieuw leven bij De Voorstee, hun nieuwe onderkomen aan de Medevoort. Hoe anders ging het op zaterdagochtend! Geen regen, geen mineurstemming, maar goeie zin en positieve energie! En zo ging de ploeg de dubbele rij bronzen knotwilgen aanpakken in de laagte bij het Roselmanserf en zag de hele omgeving rond 12.30 uur weer keurig geordend uit, alsof de kapper was langs gekomen. Een mooie aanblik voor mensen die houden van orde en netheid, tegenwoordig een verwerpelijk streven maar dat accepteren kost menigeen nog steeds veel moeite.