Bomen en struiken

Natuurwerkdag 2023

Helmond 6 november 2023

Zaterdag 4 november zal de boeken in gaan als de natste natuurwerkdag ooit! Het plensde al weken vóór die datum en op de dag zelf hielden we het ook niet droog, behalve dan in de ochtend en dat was mooi boffen voor ons Jeugd-IVN. De meeste scoutinggroepen haakten bij voorbaat af; ze zagen de veronderstelde bui al dagen tevoren hangen. Gelukkig beloofden ze op een latere datum alsnog naar hun adoptieven te gaan. Wat wèl doorging in de voormiddag: de opkomst van onze knotploeg vrijwilligers; zij kwamen met een mooi groepje naar het Kulekesven in de Stiphoutse Bossen waar we samen een paar uurtje gewerkt hebben aan saamhorigheid en het trotseren van regen. En tegelijk sneuvelden vele tientallen berken van wat oudere zaailingen. Deze werden met gepast geweld de bosrand in gewerkt terwijl we de leden van het Jeugd-IVN op de andere oever bezig zagen met het plukken van vele jonge dennen zaailingen. Ook daar ging het er enthousiast aan toe. Rond de klok van 12 hielden we het toch maar voor gezien; de toenemende regen was de voornaamste oorzaak: weg wezen! Desondanks  meldde de leiding van Scouting Jan Baloys dat zij in de middag “gewoon” toch naar hun Kikkerven zouden komen en zie: de meeste regen was in de ochtend gevallen en op wat lichte buitjes na hielde zij het behoorlijk droog. Ook daar was het resultaat heel behoorlijk: de noordoever van hun adoptieven was om 4 uur helemaal schoon geplukt. Hulde voor deze doorzetters! Wat we aan de vennen nog meer aantroffen: heel veel mooie voorbeelden van mosjes (rendiermos, heidelucifer, bekertjesmos) en paddenstoelen zoals de heideknotszwam. Al met al: een Natuurwerkdag met minder “werk” maar met meer “natuur”.