Op zoek naar baby reigers en lente belevenissen vanaf mei

Delft 2 mei 2021

(tekst & foto’s Daphne Teeling)

“Heb jij weleens een reigerjong van dichtbij gezien?” vraagt Arnaud van den Berg, jeugdgids bij IVN Natuureducatie ons. “Nou dan moet je nu maar eens hier kijken!”. Hij wijst om hoog bij de bomen, net naast de ingang van het zwembad Kerkpolder. Met mijn verrekijker tuur ik tussen de takken en ja hoor, opeens zie ik het pluizige hoofd van een reigerkuiken over het nest koekeloeren. Wat gaaf dat je zo goed hier kan zien zo aan de rand van Delft, nooit geweten.

Lente ontdektocht

↑ In de toppen van deze bomen naast de ingang van het zwembad Kerkpolder zitten ruim 20 reigernesten

Esmeralda Michilsen, een collega jeugdgids pakt iets blauws op tussen het gras. “Kijk,” zegt ze, “dit is een eierschaal van de reiger, mooie kleur hé?!” Ze behandelt het als een echte schat en ik moet zeggen, het is een bijzonder fraai eierschilletje. Veel mooier dan die ik op zondag ochtend na een het ontbijt over houd.

↑ Jeugdgids Esmeralda Michilsen laat ons een eierschaal van een reiger zien

De jeugdgidsen vertellen ons nog meer leuke weetjes over wat er hier allemaal te beleven is. Van buizerds die hier naast je landen, tot daslook waar je kruidenboter van kan maken. Je kan merken dat ze als gids helemaal in hun element zijn.

Lente ontdektocht

↑ De jeugdgidsen laten ons allerlei moois zien in parkje buitenhof

Normaal organiseren de vrijwilligers van IVN Natuureducatie meerdere keren per jaar kosteloos natuurontdektochten, voor ieder die daar interesse in heeft. Van slootjesdagen en vleermuizentochten tot paddenstoelentochten en eetbare natuur excursies. “Maar helaas kunnen we nu niet zelf met de mensen op pad vanwege de corona maatregelen” vertellen ze ons zichtbaar teleurgesteld. Natuurlijk hebben ze daar alle begrip voor, maar ze willen toch ook graag wat doen voor de Delftenaren.

Dit voorjaar hebben deze vrijwilligers daar weer iets op gevonden. Een ‘Do It Yourself’ speurtocht, die je langs deze reigerkolonie, maar ook andere leuke plekjes en ontdekkingen leidt op zoek naar de lente aan deze kant van Delft. De speurtocht is geheel digitaal via Googlemaps beschikbaar, om kinderen van de basisschoolleeftijd te inspireren met wat er buiten om de hoek eigenlijk voor moois te beleven is.

Lente ontdektocht

↑ Jeugdgids Arnaud van den Berg van IVN Natuureducatie is het liefst echt op pad met de Delftse jeugd

Nu de lente lang op zich heeft laten wachten, vertellen zij ons in de komende periode een uitgelezen moment om de route te lopen. Ook omdat veel eieren nu uitkomen. “’En” voegt Arnaud daar nog aan toe: “de filmpjes die bij de tocht zitten kan je trouwens ook gewoon thuis kijken en in je eigen buurt op zoek gaan naar de lente!”

Nieuwsgierig geworden, kijk hier voor meer informatie:
Beleef de lente in de achtertuin van Delft vanaf voorjaar 2021 | IVN
En wie er snel bij is, kan na inschrijving ook nog een kleine verrassing per post verwachten.