Biodiversiteit

Een Groener Heesch

Bernheze 4 mei 2023

Een groener en klimaatbestendiger centrum van Heesch dat is ons doel. Heeft u hier ideeën over?
Dan horen we die graag van u. We nodigen u uit om mee te denken. Er is een informatieavond op
maandagavond 8 mei vanaf 19.30 uur in Cultureel Centrum de Pas, de Misse 4 in Heesch.

Het programma is als volgt:

1. Ontvangst met koffie/thee
  2. Project klimaatbestendig groen in het centrum, een samenwerking van Ondernemersvereniging Heesch, Centrummanagement Heesch en Gemeente Bernheze
  3. Project van Gemeente Bernheze: Een groene omgeving van het gemeentehuis
  4. Tafelgesprekken om reacties op te halen
  5. Hoe nu verder?
  6. Afsluiting met een drankje in de foyer.

Wat houden de plannen in?

We willen het centrum van Heesch groener maken. Er komt minder bestrating en meer groen zoals bomen, plantsoenen, hagen. Hiermee zorgen we ervoor dat er meer water kan infiltreren en wordt droogte en wateroverlast tegengegaan. Ook zorgt het groen voor een betere uitstraling van het centrum. De temperatuur wordt aangenamer; dit zorgt voor een aantrekkelijk winkelcentrum. Dat is gunstig voor ondernemers, inwoners en het klimaat. Daarvoor zijn de afgelopen maanden 2 projecten gestart.

• Voor het centrum van Heesch heeft een werkgroep bestaande uit de Ondernemersvereniging Heesch, Centrummanagement Heesch en de Gemeente Bernheze gewerkt aan een ontwerp. Het ontwerp richt zich op de omgeving van de Schoonstraat en ‘t Dorp.
  • Voor de directe omgeving van het gemeentehuis heeft de Gemeente een ontwerp laten maken. Dit ontwerp richt zich op de Misse en de Hoogstraat.

Het vergroenen van Heesch is onderdeel van een groter project om Bernheze klimaatbestendiger te maken. Daarnaast zijn er ook plannen gemaakt voor Nistelrode en Heeswijk-Dinther. Wilt u meer informatie over het gehele project, kijk dan op projectpagina op www.samenbernheze.nl.
Wij kijken uit naar jullie belangstelling en reacties om met elkaar de leefbaarheid van het centrum te versterken. Heeft u vragen? Mail dan naar t.wagenaar@bernheze.org.

Met vriendelijke groet,
Namens de werkgroep.