Natuurwerkdag Hellebroeker Beemden

Beekdaelen-Nuth 7 november 2022

Vanmorgen zaterdag 5 november was het zover de Natuurwerkdag in de Hellebroeker Beemden. Uw rondreizende reporter was er ook en viel van de ene verbazing in de andere. Allereerst 2 paarden van de Groene PK’s met 6 begeleiders. Die paarden waren bezig met het uitslepen van omgevallen en in stukken gezaagde stammen van populieren. Maar ook het wegslepen van kleiner hout en snoeisel. De tweede verbazing 7 kinderen van de Scouting uit Schinnen met 3 begeleiders. Zij hebben van een gevallen wilg takken afgeknipt en dikker hout gezaagd met de snoeizaag en het spul op stapels gelegd dat daarna door de paarden is weggesleept. De derde verbazing: Greenspot & Co, natuurwachters, een onderdeel van de Luijten Groep. Met 7 mens sterk gewapend met kettingzagen, elektrische heggenscharen en vrachtwagentjes voor de afvoer van snoeisel. Onder leiding van Niki Jasper, eertijds boswachter, een FB vriend van uw reizende reporter. En ook zij zijn gewoon vrijwilligers! En werktuigen en transportmaterieel zijn om niet ter beschikking gesteld door Luijten Groep. De hagen worden geknipt, de bramen verwijderd, dode bomen gekortwiekt en het waardevolle weiland met zijn overdaad aan allerlei planten en paddenstoelen wordt steeds zichtbaarder. Een jaar of 10 geleden nog een grotendeels door bramen overwoekerd gebied is nu een soortenrijk weiland aan het worden met een dorpsboomgaard. Niet zo verbazend: de buurtvereniging Hellebroek was vertegenwoordigd met 7 mensen en IVN Beekdaelen-Nuth leverde ook nog menskracht. In totaal 30 werkers een ongekende luxe. Het is bijna vanzelfsprekend: de leiding lag ook dit keer bij Stef Keulen, bioloog en ook initiator van de bioblitz Hellebroeker Beemden.