Verslag Bij-les 12 april 2022 Bijen

Verslag Bij-les 12 april 2022

Assen 18 april 2022

“BIJ-les” door Mathijs ter Bork op 12 april 2022

Op 12 april gaf IVN-consulent Mathijs ter Bork aan vijftien belangstellenden “BIJ-les” in het Duurzaamheidscentrum in Assen. Mathijs vertelde dat er in Nederland 360 soorten wilde bijen voorkomen, maar dat meer dan de helft daarvan dreigt te verdwijnen. Wilde bijen staan dan ook op de nationale Rode Lijst. En terecht, want in Nederland zorgen insecten (waaronder bijen) voor de bestuiving van 80% van alle plantensoorten en 70% van onze voedselgewassen. Je kunt dus gerust stellen dat we zonder bijen veel levensmiddelen niet zouden aantreffen in de winkel. Extra aandacht is daarom gewenst.

Met wilde bijen worden eigenlijk solitaire bijen bedoeld, waartoe ook hommels behoren. De sociale honingbij hoort daar dus niet bij. Wilde bijen zijn onder te verdelen in diverse groepen, zoals metselbijen, zandbijen en behangersbijen. We kunnen de wilde bij helpen door te zorgen voor een bij-vriendelijke tuin, het plaatsen van bijenhotels en te zorgen voor inheemse, bij-vriendelijke planten. Iedereen kreeg een zakje met een inheems bloemenmengsel mee en een zoekkaart waarop de meest voorkomende wilde bijen staan afgebeeld.

Grijze zandbij