Vlinderwerkgroep

Coördinator: Nicole Bruijnen, e-mail

Lees hier over Stropen in het najaar en winter

Of lees dit artikel in pdf.Stropen in najaar en winter

NACHTVLINDEREN

Door het enthousiasme van de bezoekers op de Nationale Nachtvlindernacht heeft de IVN Vlinderwerkgroep besloten dat het nachtvlinderen als publieksactiviteit wordt aangeboden. Wél met de duidelijke vermelding dat in de wintermaanden weinig vlinders te verwachten zijn. De bedoeling van het maandelijks nachtvlinderen is soorten nachtvlinders te inventariseren.

Zo is een overzicht te krijgen van de aanwezigheid door het jaar heen en zijn over meer jaren mogelijk trends af te leiden.

De gegevens worden op waarneming.nl gezet. Deze gegevens kunnen we zelf gebruiken en worden ook gebruikt door andere organisaties.

In de zomer zijn alle nachtvlinderactiviteiten buiten mits het weer het toelaat.

De activiteit gaat altijd door. In de wintermaanden worden buiten alleen lakens opgezet, terwijl de vlinderaars zich binnen bezig houden met andere (vlinder)bezigheden. Regelmatig gaan we naar buiten om te kijken óf en wát er op het laken gekomen is. Deze vlinders worden dan in een potje gevangen, gedetermineerd en op de foto gezet.

Voorlopige nachtvlinderdata zijn:

03-12-2021  afgelast ivm coronamaatregelen

07-01-2022   afgelast ivm coronamaatregelen

11-02-2022

11-03-2022

08-04-2022

06-05-2022

03-06-2022

01-07-2022 (= Nat.nachtvlindernacht)

agaatvlinder

Agaatvlinder, foto: Nicole Bruijnen

De tijden zijn van ca 20.00 tot 01.30 uur. Tussen deze tijd kunnen bezoekers zelf bepalen wanneer ze komen en gaan. Wel blijft er de mogelijkheid om eerder dan 01.30 uur te stoppen. Dat besluit wordt dan op de avond zelf genomen.

Locatie: Bezoekerscentrum De Veenweiden, Bruins Slotsingel 15, Alphen aan den Rijn.

Nicole Bruijnen
    coordinator Vlinderwerkgroep
    IVN Alphen aan den Rijn

Stropen in het najaar en winter

Lees dit artikel van Kars Veling Stropen in najaar en winter

Vlinderwerkgroep.ivn@gmail.com

Kort verslag van vlinder- en libellenexcursie dd 18/6/21 naar het bentwoud.

1. Aanwezig: Joost, Jan Henk, Sylvia, Arieanne en Annemiek

2. We besluiten een rondje op en rond de heuvel van “zeeman” te lopen . En dan door het bos naar de tweede tocht en retour.  Die heuvel staat bekend om de blauwtjes die er vliegen op de veelvuldig voor komende waardplant aldaar de rolklaver; zowel icarus als bruin blauwtje.

3. We beginnen met een grote groene sabelsprinkhaan en zien op en bij de heuvel het icarus blauwtje en beide geslachten nog wel. Het vrouwtje lijkt sterk op het bruin blauwtje maar mist een wortelvlek op de voorvleugel. Jan Henk stuurt via de app meer info. Ook de dag actieve nachtvlinder de jakobsvlinder vliegt nu.
    4.
    5. Ondertussen zien we ook veel libellen vliegen: lantaarntje, variabele juffer, grote roodoog juffer, vroege glazen maker , oeverlibel en als klap op de vuurpijl de keizerlibel. We wisselen informatie uit en worden gewezen op eenvoudige veldkenmerken.

6. Bij de tweede tocht zien we het bruin zandoogje en in het bos het bont zandoogje. Tevens horen we dat daar straks de eikenpage vliegt.

7. Ondertussen zien/horen we ook nog enkele vogelsoorten zoals de  bruine kiekendief, de buizerd, de grasmus etc. En planten soorten als de bloeiende waterpest, een bloeiende  waterranonkel, kamgras en goudhaver etc.

Ondanks de korte duur ca 2-2.5 uur was het een genoeglijke excursie