Doe tip: Schone Rivieren rivierexpedities en opruimacties

In het prachtige Nederlandse rivierenlandschap valt van alles te beleven. Ga in september mee met Schone Rivieren en ontdek onze unieke rivierdelta. Leer meer over de natuur, help mee opruimen tijdens één van de vele cleanups of laat je onderdompelen tijdens de rivierexpedities. Ga je mee op ontdekkingstocht langs de rivieren?

Schone Rivieren

Vrijwilligers ruimden al jaren oevers op maar werden mismoedig omdat het jaar in jaar uit als dweilen met de kraan open voelde. Rijkswaterstaat had wel een zwerfvuil ophaalregeling sinds 2003 voor burgers en terreinbeheerders die in het buitengebied de oevers opschoonden, maar constateerde dat er relatief weinig gebruik van werd gemaakt. Waterbeheerders, terreinbeheerders en diverse overheden riepen de assistentie van IVN in om een plan van aanpak te bedenken. Hoe kan er gecoördineerd opgeruimd worden waarbij tegelijkertijd gewerkt wordt aan het dichtdraaien van de kraan, om op den duur het dweilen te kunnen stoppen?

Schone RivierenVanaf 2015 werd het citizen science onderzoek naar rivierafval op de oevers ontwikkeld door IVN Natuureducatie in Limburg. In 2017 sloten twee partners aan die vanuit een andere aanvullende invalshoek bezig waren om plasticsoep te bestrijden: Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee. Zo ontstond het gezamenlijke project Schone Rivieren, en werd naast opruimen en rivierafvalonderzoek ingezet op ontdekactiviteiten en rivierexpedities, en oplossingen om de rivierafvalproblematiek bij de bron aan te pakken.

Beeld Schone Rivieren Ontdekmaand (2)

Doe mee!

In september organiseren IVN-afdelingen rivierexpedities: wandelingen langs de rivieren waarbij je de schoonheid van het rivierengebied ervaart, maar ook de gevolgen ziet van plasticvervuiling. Daarnaast zijn er verschillende opruimacties zoals de Maas Cleanup, de Rhine Cleanup en World Cleanup Day. Doe jij mee?

Meer informatie en inschrijven