Tuinbezitter
Biodiversiteit
woensdag18mei2022

Detox je tuin met de BioBrigade

Het gaat niet goed met de biodiversiteit in ons land. Zo is het aantal insecten de afgelopen jaren in schrikbarend hoog tempo afgenomen. Bestrijdingsmiddelen in de landbouw zijn daar een belangrijke oorzaak van. Maar ook de Nederlandse tuin is nog niet vrij van bestrijdingsmiddelen.

Help mee dit te veranderen

Door te kiezen voor inheemse planten en natuurlijke bestrijders kan je de natuur dichtbij huis een handje helpen. Om hen hierbij te ondersteunen lanceert ASN Bank in samenwerking met haar partners IVN Natuureducatie en Natuur & Milieu het Detox je tuin, straat of balkon-programma. Natuurliefhebbers kunnen op voordewereldvanmorgen.nl/detox gratis de ASN BioBrigade Zadenmix bestellen. De bloemen die daaruit groeien, trekken diertjes aan die plagen op natuurlijke wijze bestrijden.

Biodiversiteit onder druk

Veel Nederlanders maken zich grote zorgen om de achteruitgang van de natuur. Vooral maken we ons druk om plastic afval en het verdwijnen van insecten, bijen en andere bestuivers. Minder zorgen zijn er over de aanwezigheid van schadelijke stoffen in onze tuin(en) en op onze balkons. Terwijl die een negatief effect hebben op de aanwezigheid van insecten.

Schadelijke stoffen

“Voor een slak of bladluis in de tuin bezoeken mensen helaas nog steeds wel eens de afdeling Bestrijdingsmiddelen in het tuincentrum. Maar ook de bloemen en planten die we kopen zijn regelmatig gekweekt met chemische bestrijdingsmiddelen”, zegt Dorien Ackerman van Natuur & Milieu. “Zo komen er soms, vaak zonder dat mensen het doorhebben, behoorlijk wat schadelijke stoffen in de grond, de lucht en het water. Slecht voor de natuur en slecht voor onze gezondheid.”

Inheemse planten en natuurlijke bestrijders

Natuurliefhebbers kunnen zelf eenvoudig aan de slag om de natuur in hun woonomgeving te versterken, tipt Maarten Bruns van IVN Natuureducatie. Bijvoorbeeld door te kiezen voor inheemse zaden, bloemen en planten die ecologisch zijn geteeld en natuurlijke - in plaats van giftige - bestrijdingsmiddelen te gebruiken.

ASN BioBrigadeRoep de hulp in van de BioBrigade

Met het Detox je tuin, straat of balkon-programma helpen ASN Bank, IVN en Natuur & Milieu je op weg. Bestel hier jouw inheemse zaden mix vol bio-superhelden:

Bestel gratis zaden

De bloemen die daaruit groeien trekken diertjes aan die mogelijke plagen bestrijden en de biodiversiteit helpen herstellen: de BioBrigade. Deelnemers ontvangen daarnaast volop tips om de natuur in hun omgeving ‘nog groener’ te maken. De BioBrigade is een collectief van ‘biologische superheldjes’ die op natuurlijke wijze plagen bestrijden, de grond omwoelen en de omgeving bestuiven: lieveheersbeestjes, vlinders, zweefvliegen, bijen en vlinders, wormen, mieren en spinnen. Samen dragen zij bij aan een gezonde biotoop, waar chemische middelen niet nodig zijn.

De Zadenmix

De ASN BioBrigade Zadenmix, goed voor vijf m2 grond, is zorgvuldig samengesteld uit inheemse zaden, zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Het resultaat is straks een kleurige bundel van zo’n dertig verschillende soorten bloemen. Ieder soort komt hier van nature voor en trekt nuttige insecten en wormen aan. Het zadenmengsel bestaat voor veertig procent uit eenjarige bloemen die de eerste zomer bloeien. De rest bloeit vanaf de tweede zomer en komt ieder jaar terug.

Wil je meer weten over het programma? Lees verder