Blog: Op avontuur in Tiny Forest Muziekplein

Tiny Forest 21 januari 2023

Door Daniëlle van Schaik-de Jong en Paula du Pont – april 2019

Gewapend met rugzak, verrekijker, zoekkaarten en notitieboek gaan Daniëlle en Paula iedere maand op onderzoek uit in het Tiny Forest Muziekplein in Utrecht. Zij zijn twee van de bijna honderd vrijwilligers die onderzoek doen naar de biodiversiteit in vijf Nederlandse Tiny Forests. Daniëlle schrijft voor ons over de ontdekkingen die ze doen.

Monitoren UtrechtDaniëlle op onderzoek in het Tiny Forest. Foto: Paula

‘Het begon allemaal in de brugklas. Daar leerden Paula en ik elkaar kennen. Gedurende onze schooltijd waren wij vaste partners tijdens de lessen biologie en natuur- en scheikunde. Dit heeft blijkbaar bij ons een zaadje geplant want we zijn beiden biologie gaan studeren in Utrecht. Wel afzonderlijk, ik heb eerst nog drie jaar kunstgeschiedenis gestudeerd, want waarom niet?

Zowel Paula als ik zijn niet actief werkzaam als biologen, maar de interesse voor het vakgebied blijft. Dus toen er vorig jaar een oproep voorbij kwam van IVN Natuureducatie voor Tiny Forest onderzoeksvrijwilligers, meldden wij ons vol enthousiasme aan. Gewapend met dezelfde rugzak als op de middelbare school, verrekijker, zoekkaarten en een notitieboek begonnen we aan onze eerste middag monitoren in het Tiny Forest Muziekplein in Utrecht. Al snel werd duidelijk dat het herhaaldelijk door de knieën zakken, om onder de tapijttegels te kijken, minder soepel verloopt dan twintig jaar geleden in de brugklas. De pret om onze eerste waargenomen regenworm is er echter niet minder om.

Nu klinkt het een beetje alsof we in onze dagelijks bestaan nooit regenwormen zien. Dat is niet waar. Paula heeft een tuin waar van alles in leeft en mijn appartement is omringd door bomen waar pimpelmezen, boomkruipers en bonte spechten in wonen. Maar juist het bewust op zoek gaan naar wat er leeft in een klein stukje bos in de stad maakt het monitoren in het Tiny Forest zo leuk. Elke keer als er een tegel wordt omgedraaid is het weer een soort cadeautje uitpakken: ‘wat zal er nu tevoorschijn komen?’. De regenwormen en kevers die we rond ons huis tegenkomen zijn leuk, maar met de beestjes die we in het Tiny Forest zien hebben we meer. We maken ze vanaf het begin mee en zullen de aantallen (hopelijk) zien toenemen. Op onze eerste twee monitoringsessies hebben we nog niet super veel gezien. Ook onze soortenkennis blijkt nog tekort te schieten. Zo ontdekten we een ‘mystery-rups’ die nog gedetermineerd moet worden. Maar… hopelijk zullen zowel de soorten als onze kennis door deze Tiny Forest avonturen blijven toenemen.’

Lees de avonturen van onze onderzoeksvrijwilligers in de Tiny Forests!

Foto’s: Daniëlle van Schaik-de Jong en Paula du Pont