Blog: een jaar Tiny Forest

Blog: Herfst in het Tiny Forest

Tiny Forest 21 januari 2023

Door Christine Wortmann – oktober 2020

Het is herfst en alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst een update schreef over mijn Tiny Forest. Hoog tijd dus om te vertellen wat ik de laatste tijd voor beestjes en ander moois heb gespot.

Ik had jullie graag eerder bijgepraat, maar het Tiny Forest Muziekplein is een tijd ingesloten geweest door een bouwplaats. Ik kon er dus helaas niet terecht voor mijn monitoring. Gelukkig heeft de bouwplaats ook iets moois opgeleverd: waar het Tiny Forest voorheen met name parkeerplaats om zich heen had, heeft dit nu plaatsgemaakt voor meer groen, bomen en speeltoestellen. Een hele verbetering!

Kleur in de herfst

Helaas heb ik de zomer gemist, wat natuurlijk bij uitstek de tijd is om nieuw leven te monitoren, maar gelukkig kan ik nog een stuk van de herfst meemaken. Ook deze tijd heeft nog mooie dingen in petto; zo gaan veel planten al langzaam richting slaapstand, maar zie ik ook nog bloeiende aardperen en duizendblad, kornoelje en natuurlijk hulst en bottels. Een kleurig spektakel.

Bloemen in TF

Paddenstoelenparadijs

Herfst is natuurlijk de perfecte tijd voor een paddenstoelenspeurtocht. Ik word niet teleurgesteld en kom ze in verschillende vormen en kleuren tegen op dood hout en tussen de gevallen bladeren. Als ik thuiskom en probeer de juiste naam bij mijn foto’s te zoeken, ervaar ik hoe lastig het determineren van paddenstoelen is! Ik was hier al voor gewaarschuwd, maar door de veelheid aan taailingen, mycena, breeksteeltjes en zwammen begint het mij te duizelen. Dit gaat mijn amateuronderzoekerspet te boven… Verder dan het identificeren van een boompuist kom ik niet.

Paddenstoelen in TF

Het heldhaftige roodborstje

Gelukkig is er ook een kleine overwinning die ik op mijn lijst mag bijtekenen: ik spot een roodborstje in het bosje! Vast onderdeel van de monitoringsronde is om eerst op een veilige afstand, zodat je de vogels niet afschrikt, een kwartier te kijken of er vogels van het bosje gebruik maken. Met een Tiny Forest zoals bij Muziekplein, midden in een open veld en vlak langs het spoor, is dat nogal een uitdaging; niet echt een rustgevende omgeving.

Maar het roodborstje is onbevreesd en blijft om mij heen rustig doorhippen, terwijl ik in het bosje rondloop. Geen afstand houden nodig! Na in een eerdere monitoringsronde een paar koolmeesjes gespot te hebben, vind ik het leuk om te merken dat de vogels het bosje steeds beter weten te vinden. Daarbij helpt het ook vast dat er meer en meer beschutting komt, naarmate de bomen groter en hoger worden. Door al dat drukke gedoe is stilzitten voor een foto er alleen niet bij.

Onderzoek in TF foto christine

Op naar de winter

Nu ik het topseizoen heb moeten missen, heb ik misschien in vergelijking met vorige monitoringsrondes wat weinig resultaat. Toch vind ik het fijn dat ik weer in mijn Tiny Forest terecht kan. Op naar een goede winter. Oh ja, ik hou me aanbevolen voor tips voor een cursus paddenstoelen herkennen.

Lees ook de andere blogs van onze onderzoeksvrijwilligers in de Tiny Forests!

Tekst en foto’s: Christine Wortmann, Vakgroepleider en Strategisch Adviseur Duurzaamheid bij Primum