Sepia Water

Sepia

In Zeeland komt een bijzonder dier voor; de sepia, ook wel zeekat genoemd. De sepia is een inktvissoort. Ze hebben een rugschild dat dient voor stevigheid en om het drijfvermogen te regelen. In de dierenwinkel worden deze rugschilden als ‘zeeschuim’ verkocht. Vogelliefhebbers hangen ze in hun vogelkooien zodat vogels er kalk vanaf kunnen pikken. Hierdoor kunnen ze stevige eitjes leggen.

Sepia’s zijn kleurenkunstenaars. Ze nemen met groot gemak de kleur van de omgeving aan zodat ze vrijwel onzichtbaar zijn voor roofdieren. En als dat niet genoeg is hebben ze ook nog een inktzakje waarin een donkere vloeistof zit. Als een sepia in het nauw wordt gedreven spuit hij deze inkt in de richting van zijn belager. Deze schrikt daarvan waardoor de sepia snel kan vluchten.

Sepia’s leven niet het hele jaar in Zeeland. Normaal leven ze op open zee maar komen in het voorjaar naar de kust om te paaien. Nadat het mannetje een vrouwtje heeft versierd, knoopt zij haar eieren aan stenen, wieren of aan stokken die daarvoor speciaal door duikers in de zeebodem zijn gezet. Na 6-8 weken komen de jonge sepia’s uit het ei. Ze eten zich eerst helemaal vol in Zeeland en gaan dan in het najaar naar open zee. Als ze volwassen zijn komen ze terug naar Zeeland om zich voort te planten.

Wat ga je nu doen?

Je hebt nu een filmpje van de sepia gezien en wat informatie gelezen. Het is de bedoeling dat je nu met andere kinderen een presentatie over de sepia gaat maken. Dit kun je doen als spreekbeurt, een muurkrant of bijvoorbeeld een Powerpoint presentatie. Spreek dit goed af met je groepje.
In je presentatie moet je de antwoorden op een paar vragen kunnen geven.

De vragen zijn:

• Hoe oud kunnen sepia’s worden?
  • Wat eten sepia’s en hoe komen ze aan hun voedsel?
  • Waarom zetten duikers stokken in de zeebodem?
  • Wat is zeeschuim en waarvoor wordt het gebruikt?
  • Sepia’s worden ook wel zeekatten genoemd. Waarom zou dat zijn denk je?

Meer informatie

Hieronder vind je enkele links naar internetpagina’s waar je veel meer informatie over de sepia kunt vinden.

Foto: Janny Bosman