Workshop: (weer) aan de slag met de IVN Natuurkoffer

Natuur is gezond! Dat geldt in het bijzonder voor kwetsbare doelgroepen, zoals ouderen in zorglocaties. Eén op de tien bewoners van zorglocaties komt niet meer buiten. Zet jij je met je IVN-afdeling in om natuur dichterbij ouderen te brengen, bijvoorbeeld met de IVN Natuurkoffer? Of wil je dat in de toekomst gaan doen? Kom naar de digitale workshop ‘(weer) aan de slag met de IVN Natuurkoffer’ op maandagavond 8 november, krijg nieuwe inspiratie en ontmoet andere vrijwilligers die actief zijn op het thema Natuur & Gezondheid.

Over de IVN Natuurkoffer

De Natuurkoffer is een koffer vol natuurproducten die de zintuigen prikkelen: de geur van dennennaalden, het zien van natuurbeelden, het voelen aan een ruwe bolster van een kastanje, het proeven van zelfgemaakte bramenjam. Met de natuurkoffer haal je de natuur de zorglocaties in. De natuur wordt ingezet als middel om herinneringen op te halen, gesprekken te stimuleren en het sociaal isolement te doorbreken. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij mensen met dementie.

Op de agenda: uitwisseling & inspiratie

De afgelopen coronaperiode konden we niet met de IVN Natuurkoffer (en andere activiteiten) naar de zorglocaties. Er begint nu weer ruimte te komen. Een mooi moment om bij elkaar te komen en op te halen hoe het gaat! Wellicht heb je in de afgelopen periode gebruikt om de natuurkoffer te vernieuwen en aan te vullen met nieuwe ideeën, materialen of werkvormen. Misschien heb je wel een nieuwe activiteit ontwikkeld, zoals een wandelgroepje voor slechtziende mensen. Tijdens deze workshop staat uitwisselen centraal. Daarnaast willen we ophalen wat jullie nodig hebben. Wil je ondersteuning in het leggen van contacten met zorglocaties? Wil je nieuwe werkvormen leren? Of wil je met een deskundige vrijwilliger meelopen? We horen het graag tijdens deze workshop én bespreken met jullie hoe we dit kunnen realiseren.

Wanneer en waar?

Maandagavond 8 november van 19:30-21:00 uur. Deze training is digitaal, via het programma Zoom.

Meld je aan!

Voor wie?

Ben je actief op het gebied van Natuur & Gezondheid of wil je dat in de toekomst worden? Deze workshop is speciaal voor jou!

19:15-19:30      Inloop
19:30-19:45      Welkom en kennismaking: hoe gaat het met je?
19:45-20:15      Uitwisselen inspirerende praktijkvoorbeelden en –producten
20:15-20:45      Wat is er nodig?
20:45-21:00      Afspraken maken en afsluiten