Over Tiny Forest Almere

Almere is de gemeente met de meeste Tiny Forets van Nederland! Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan (ca. 200-300m2). Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Een ideale plek voor kinderen om te leren over de natuur.

Steeds meer bosjes door de hele stad

Het eerste Almeerse mini-bos plantten kinderen en buurtbewoners in 2017 het Cascadepark. In de twee jaar daarna volgden er nog eens 7. In november 2019 wordt nummer 9 geplant. Kijk bij ‘Onze bossen’ waar in Almere je al Tiny Forests kunt vinden.

Van ontwerp tot educatie

Voor elke bosje is er in samenwerking met scholen, buurtbewoners en de gemeente een uniek ontwerp gemaakt. Aan de hand van het soort bodem op de plantlocatie is vervolgens gekozen welke bomen er zouden komen. Kinderen en vrijwilligers uit de buurt zijn vervolgens zelf de boompjes gaan planten. Toen de jonge boompjes eenmaal wat groter waren, kregen de betrokken bassisschoolleerlingen en ook hun leraren les over wat je allemaal doet in een Tiny Forest.

TF Almere Over