Groene studiemiddag 2024

Aan de slag met Natuur- en Duurzaamheidseducatie!

De school is een fantastische plek om samen met kinderen aan de slag te gaan met thema’s als biodiversiteit, voeding, water en energie. Er is dan ook veel mogelijk. Wil je weer up-to-date zijn over wat er kan? Kom dan naar de Groene Studiemiddag op 22 mei 2024 en doe inspiratie op voor jouw school. Het wordt gehouden op OBS De Boeier, een school met een groen schoolplein.

Uitnodiging

Voor wie Leerkrachten en directie van basisscholen uit Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde
Wanneer Woensdag 22 mei van 14.00 – 17.30*
Waar OBS De Boeier, Karveel 49 19, Lelystad
Kosten Deelname is gratis
Aanmelden Via onderstaand formulier

Direct aanmelden

Kom langs en win!

Krijg tips, trucs en voorbeelden om in het nieuwe schooljaar aan de slag te gaan met natuur- en duurzaamheidseducatie! Per gemeente verloten we een Gastles over biodiversiteit voor schooljaar ’24-’25!

Stuur deze activiteit vooral door naar collega’s. Voor hapjes, drankjes en een leuke goodybag wordt gezorgd.

14.00-14.30 Inloop
14.30-14.45 Welkom
14.45-16.00 Workshop Van binnenles naar buitenles in vogelvlucht.

Leer in minder dan een uur hoe je zelf een leuke buitenles maakt

16.00-16.15 Natuur- en duurzaamheidseducatie op mijn school

Uitleg NDE-gids

16.15-17.30 NDE inspiratiemarkt met o.a.

• lokale aanbieders van NDE-lessen
  • Leskisten
  • Doe-het-zelf-lessen

Workshop van binnenles naar buitenles in vogelvlucht

Tijdens de studiemiddag nemen we je mee in het proces van binnen- naar buitenles. Kinderen willen zoveel mogelijk naar buiten. En dat is ook belangrijk. Beweging stimuleert de hersenen en fysiek spel verbetert het ruimtelijk inzicht, de executieve vaardigheden en de werkhouding. Ook geeft buitenactiviteit leerlingen de ruimte om informatie te verwerken en stimuleert hen hun eigen impulsen te volgen. En dat laat hun geheugen beter werken! ​

Tijd om meer naar buiten te gaan dus. Veel lessen die je binnen geeft, kun je ook buiten geven! Spannend? Geen zorgen. Tijdens deze workshop doen we op een actieve manier ideeën op en bereiden we een buitenles voor. Je ervaart hoe makkelijk het is om een theoretisch lesonderdeel om te vormen naar een actieve speelvorm, waarbij de leerlingen wél de theorie meekrijgen.

NDE-inspiratiemarktdop en erwt

Tijdens de NDE-inspiratiemarkt is er tijd om in gesprek te gaan met lokale aanbieders van excursies en gastlessen, de materialen in de leskisten te bekijken en tussen de doe-het-zelf lessen te snuffelen. Je gaat naar huis met jouw groene lesprogramma voor het nieuwe schooljaar! Aanwezige aanbieders zijn onder andere:

IVN Lelystad De vrijwilligers van de scholenwerkgroep vertellen graag over hun leuke excursies in de natuur. Zo kun je gratis een slootjesles of een vogelexcursie boeken.
De Lelystadse Boer Enthousiaste vrijwilligers kunnen je alles vertellen over de Waterles. Dit is een gastles waar leerlingen op een leuke manier kennis maken met de taken van het waterschap.
Boerderijeducatie Lelystadse boer: scholen uit Lelystad kunnen op bezoek bij een educatieboer van de Lelystadse boer.

Kom bij de Boer scholen uit Dronten, Zeewolde, Urk en de Noordoostpolder kunnen op bezoek bij een educatieboer van Kom bij de Boer.

De vertegenwoordigers van Kom bij de Boer en de Lelystadse boer kunnen je alles vertellen over een bezoek aan de boerderij.

Lobke’s Vijf Seizoenen Lobke zorgt voor heerlijke hapjes waar je van kunt proeven. Je kunt haar als kok in de klas huren. Ze komt dan in de klas en jullie gaan samen aan de slag met seizoensgebonden groente en fruit.

Natuur- en duurzaamheidseducatie

De droom van IVN Flevoland is een (be)leefwereld waarin kinderen regelmatig buiten zijn, onbevangen de natuur kunnen ontdekken en leren over duurzame en gezonde keuzes voor nu en in de toekomst. Daarom brengen wij het educatieve aanbod, dat hieraan bijdraagt, samen in de natuur- en duurzaamheidsgids, oftewel de NDE-gids. Alle basisscholen in de gemeenten Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde kunnen gebruik maken van ons aanbod binnen verschillende thema’s. De leskisten, doe-het-zelf-lessen, gastlessen en excursies zijn lesstof vervangend en sluiten aan bij verschillende kerndoelen. Boek jouw les via de Flevolandse NDE-gids.

Aanmelden Groene Studiemiddag

Kom je ook? Meld je dan direct aan via onderstaand formulier.

Groene Studiemiddag mei 2024

Toestemming(Vereist)