Gudrun Feldkamp

Gudrun Feldkamp laat met de Groene Loper het Rotterdamse groen zien en verbindt.

Lees hieronder het interview:


Wat is jouw rol binnen het project?
In 2011 ben ik begonnen met de Groene Loper. Sindsdien ben ik directeur, coördinator en manusje van alles: met Afshan maak ik de nieuwsbrief, met onze penningmeester Joost organiseer ik de financiën, met Petra doe ik de social media, en Petra M van Koken in Het Groen help ik bij de realisatie. Maar vooral ben ik degene die nieuwe evenementen ontwikkelt voor gebieden waar een Groene Loper nodig is.

In wat voor wijk ligt het project?
De Groene Loper trekt door de stad en legt ook nog eens verbindingen naar het Rotterdams platteland. We hebben in Feijenoord en Vreewijk, in Spangen en Overschie, in Alexander en de Rottemeeren Groene Lopers gehouden. Best veel eigenlijk.

Wat voor mensen zijn betrokken?
De mensen die er aan meedoen zijn vrijwilligers op de tuinen en groene en sociale organisaties uit de wijken eromheen. 

Zijn er betaalde krachten betrokken?
Er is een vaste kern van zo’n 25 vrijwilligers bij de Groene Loper, tijdens evenementen werken we allemaal samen. De projectleiders krijgen een vergoeding (niet marktconform) voor de verantwoordelijkheid en inzet. 

Wat was je drijfveer om met het project te starten?
In 2009 is het idee voor de Groene Loper ontstaan, puur omdat ik op ontdekkingstocht door de stad ging en zo verrast was door al die bijzondere groene plekken die ik tegenkwam. Die bleek bijna niemand te kennen. De mensen die er actief waren wilden graag meer aandacht en meer vrijwilligers bij hun intitiatief betrekken. Vanuit dat idee ben ik begonnen groene evenementen te ontwikkelen. Al vanaf het begin werden mensen er enthousiast van, er zijn heel veel vrijwilligers bij de Groene Loper betrokken. 

Wat zijn de successen van het project?
Sinds 2011 voeren we de Groene Lopers uit, de ontdekkingstochten hebben honderden mensen vaak voor het eerst naar bijzondere groene plekken gebracht. We hebben Wollefoppengroen op de kaart gezet toen er nog geen boompje stond, we hebben aan de wieg gestaan van natuurlijk Spangen en we hebben de Vreelust tuin helpen redden uit de bezuinigingsgekte. 

Op onze evenementen komen geen ‘doelgroepen’, daar doen we niet aan. Wij hebben designbrillen en hoofddoeken, intellectuelen en zakenmannen, koks, kinderen, grappenmakers en religieuzen op onze festivals. De Groene Loper is Rotterdam van zijn beste kant, zonder agressie en de diepe kloven tussen bevolkingsgroepen die het alledaagse straatbeeld vaak lijken te bepalen.

Zou je dingen anders gedaan hebben achteraf?
Ik zou veel meer tijd aan lobby bij de gemeente hebben besteedt.

Heb je tips voor anderen die met zo'n project willen starten?
Gewoon doen, het is makkelijker dan je denkt en je wordt er super blij van. Een simpele richtlijn: gemiddeld kost een Groene Loper evenement €7500,-. We delen dat altijd in drieën; 1 derde voor de uitvoeringsmaterialen, een derde voor communicatie en een derde voor de organisatie.