Werkgroep Veldlessen Vechterweerd wint de Groene Overijsselse Vrijwilligersprijs in de gemeente Dalfsen.

Zwolle 18 november 2023

De werkgroep veldlessen Vechterweerd van IVN Zwolle wint de Groene Overijsselse Vrijwilligersprijs in de gemeente Dalfsen. En daar zijn we trots op. Al 20 jaar ontvangen we circa 30 groepen per jaar. Dat zijn meer dan 12.000 leerlingen. De kinderen krijgen echt iets mee. Er zijn zelfs juffen die als kind veldlessen hadden gevolgd en nu met hun klas langskwamen. Dan hebben we iets echt goed gedaan!

De Groene Overijsselse Vrijwilligersprijs wordt toegekend door de provincie Overijssel. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van alle groene organisaties in Overijssel, verenigd in www.Groenbezig.nl

In het juryrapport:
De werkgroep veldlessen van IVN Zwolle in de Vechterweerd verzorgt veldlessen voor kinderen van groep 7 en 8 van basisscholen in de gemeente Dalfsen en Zwolle. Dit jaar een jubileum, al 20 jaar! De begeleiders zijn allemaal vrijwilligers, die natuur belangrijk vinden en kinderen een warm hart toedragen. In de afgelopen 20 jaar zijn wel 12.000 leerlingen en ca  3.000 begeleiders van de scholen, ouders, opa’s en oma’s. Dit project wordt in samenwerking met Vitens gedaan, die het initiatief is gestart en de materialen levert. De kinderen krijgen uitleg over drinkwater en natuur in de Vechterweerd. Natuurlijk wordt dat niet saai in een klaslokaal gedaan. Nee, de kinderen gaan op pad en doen proefjes en opdrachten. De vrijwilligers zorgen ervoor dat het pakket up-to-date blijft en met de tijd mee gaat, in samenwerking met Vitens.

Ben je benieuwd wat de veldlessen inhouden? Klik dan hier.