IVN Voedselbos de Haling

Scholieren steken handen uit de mouwen in Voedselbos De Haling tijdens NLdoet

West-Friesland 18 maart 2024

De landelijke actiedag NLdoet begon vrijdag goed in Bovenkarspel. Direct achter het Streekbos staat sinds een aantal jaar Voedselbos De Haling. De leerlingen van Vonk Grootebroek staken hun handen uit de mouwen en de spade in de klei. Verslaggever Sander Huisman ging langs tijdens de actiedag.

Samen met vrijwilligers van het voedselbos werden er stekjes verplaatst en onkruid gewied. Vergezeld met een handje vol andere vrijwilligers die afkwamen op de landelijke vrijwilligersactie NLdoet.

Het was niet de eerste keer dat leerlingen van Vonk Grootebroek – het voormalige Clusius College – een bijdrage leveren aan het voedselbos. Al bij de eerste werkzaamheden naast het voormalige weiland bij het Streekbos, hielpen andere leerlingen met het grondwerk. De heuvels en kuilen die ze maakten staan nu al vol met struiken, bomen en gras.

Bekijk hier de reportage van Sander Huisman over de actiedag. De tekst gaat verder.

Een van de scholieren, Rens, vertelt dat hij er van houdt om dingen te doen. De dag van NLdoet is dus iets dat bij hem past. “Eigenlijk wel, ja”, antwoordt hij. “Het ligt eraan of ik vrije tijd heb, dan kan ik zelf ook vrijwillig werken.”

De leerlingen die vrijdag tussen de jonge bomen en struiken rondlopen zijn niet allemaal geïnteresseerd in het tuinieren. Sommigen zijn op het Vonk meer bezig met dieren. Weer anderen houden zich liever bezig met voedsel of techniek. Maar alle leerlingen hebben geleerd hoe een struik te planten. En ook veel namen van de planten zijn al op toetsen op school voorbij gekomen.

Voedselbos krijgt vorm, vleermuiskast op wensenlijst

Astrid Bijster is één van de initiatiefneemsters van Voedselbos De Haling in Bovenkarspel. “Sowieso werken wij altijd al met vrijwilligers, maar wij willen graag zoveel mogelijk mensen betrekken bij wat wij doen”, licht ze toe. “En daar past het meedoen aan NLdoet ook bij. Dus we hopen nog meer mensen enthousiast te maken voor ons voedselbos.”

Samen met Anna de Waal leidt ze de groep scholieren rond. Vol trots vertelt ze hoe het recreatieschap en Staatsbosbeheer mee wilden werken toen ze met het plan kwamen het weiland naast het streekbos om te bouwen tot voedselbos. Na een doneeractie was het mogelijk om veel van de bomen en struiken aan te schaffen die nu al beginnen te bloeien.

“In principe is het een openbaar terrein, dus iedereen mag er rondlopen en is ook vrij om iets te oogsten. Bijvoorbeeld een paar appels voor een taart, of om zelf op te eten”, vertelt Bijster. “In goede tijden komen er dagelijks mensen om aardbeien mee te nemen. En het voedselbos wordt ook gebruikt door dieren en insecten die in de omgeving leven.”

Hoewel het voedselbos in Bovenkarspel volgens Astrid al aardig vorm begint te krijgen, hebben zij nog een speciale wens. “Wat wij nog graag willen is een huisvesting voor vleermuizen”, licht ze toe. “Daar hebben we al oude duikers van de gemeente Hoorn van gekregen. Die moeten nog worden ingegraven, en dat is behoorlijk kostbaar. Dus we proberen daar nu financiering voor te krijgen.”