Verdiepingscursus planten determineren

Op 21 mei 2024 start IVN West-Friesland met een verdiepingscursus ‘Planten determineren’. In 3 avonden en 1 excursie kom je meer te weten over een aantal grote bekende plantenfamilies door vooral te oefenen in het determineren van planten met behulp van een echte flora.

Waar gaat de cursus over?

Ben je geïnteresseerd in plantennamen en wil je meer weten over de plant en de familie waartoe de plant hoort. Dan is de verdiepingscursus ‘Planten determineren’ iets voor jou.
Een madeliefje en een paardenbloem herken je wel. En ook de planten waarvan je de naam kunt voelen of ruiken, zoals brandnetel en munt. Maar in veel gevallen is het moeilijker en kom je er met een app zoals Obsidentify ook niet uit.
Werken met een flora vraagt enige voorkennis en inspanning. Je wordt gedwongen om intensiever naar een plant te kijken, maar juist dan ga je meer zien.

Praktische informatie:

De drie theorie-avonden (19.00-21.00 uur) zijn op dinsdagavond 21 en 28 mei en 4 juni in het Streekbos Paviljoen, Bovenkarspel.
De praktijkochtend (09.30-12.00 uur) is op zaterdagochtend 8 juni bij het Naviduct in de dijk Enkhuizen – Lelystad.
Docent: Henry Bruggink.

Materiaal:

De flora’s die gebruikt gaan worden zijn de Heukels’ Flora van Nederland en Eggeltes Veldgids Nederlandse flora. Als je die hebt, dan graag meenemen. Ook handig om bij de hand te hebben zijn pen en papier, een loep en een pincet.

Kosten:

Het cursusgeld dient voor de aanvang van de cursus te worden overgemaakt op bankrekening: NL13 RABO 0167 7601 57 t.n.v. IVN West-Friesland onder vermelding van Determineren

Opgave en informatie:

cursussen@ivn-westfriesland.nl
Bij aanmelding graag uw naam, adres en telefoonnummer vermelden.

IVN Bezoekerscentrum (Streekbos Paviljoen)
Veilingweg 21a
1611 BN Bovenkarspel
0616197236 Bezoek website Bekijk op Google Maps
  • Kosten: De kosten van de gehele cursus bedragen €30,- voor leden van IVN West-Friesland en €45,- voor niet-leden.
  • Aanmelden verplicht: Ja

Moinca Bleijendaal