Sipkes – documenten

Boeiende documenten van een Sipkes bewonderaar

De meesten van onze leden zullen wel eens van Cees Sipkes gehoord hebben, de tuin- en landschapsarchitect die -in de jaren dat hij daar adviseur en beheerder was- flink wat sporen in Voornes Duin heeft achtergelaten. Zo was hij de man van ontwerp en uitvoering van de Tenellaplas en de Heemtuin.
Waar hij zich naast het beheer van het duingebied en het schrijven van talloze artikelen voor natuurtijdschriften ook mee bezighield was het verzamelen van wilden planten. Hij reisde daarvoor heel wat af en hield zich dan ook bezig met een levendige (ruil)handel in planten en zaden.

Een van die verzamelaars die hij voorzag van het gevraagde materiaal was de heer L. Hoogenes uit Bergschenhoek. Deze plantenliefhebber was blijkbaar een groot bewonderaar van Cees Sipkes, want hij maakte een plakboek bestaande uit diverse schrijfsels van en over Sipkes.
Bij het opruimen van oude paperassen kwam dit plakboek tevoorschijn bij de Natuur en Vogelvereniging Rotta te Bergschenhoek en men was van mening dat dit thuishoorde op Voorne, waarna het via Monique Wyfker bij IVN belandde.

Een deel van het plakboek bestaat uit krantenknipsels, met verhalen van en over Sipkes. Maar ook stukjes privécorrespondentie over het al dan niet betalen van portokosten door Sipkes dan wel Hoogenes werden zorgvuldig bewaard.
Een tweede deel van het plakboek is een kopie van het tijdschrift Gorteria uit 1985. Dit tijdschrift wijdde een heel nummer aan Sipkes, ter gelegenheid van zijn 90e verjaardag. In dat nummer staan artikelen over Voornes Duin met o.a. bijdragen van twee oud-directeuren van Weevers Duin. Met speciale aandacht voor de Moerasgamander (Teucrium scortium) en de Dodemansvingers (Oenanthe armeria).
Het derde deel bestaat uit een uitgebreide beschrijving van de flora en fauna in de Heemtuin (1978-1982), een verslag dat door Sipkes zelf is geschreven en waarvan hij een kopie aan Hoogenes had gegeven toen deze in 1983 een bezoek bracht aan de Heemtuin (overigens door Sipkes ‘Heempark’ genoemd).

Het plakboek hebben we gescand en de drie delen zijn via onderstaande links te lezen